Inspirasi Hatiku

Assalamualaikum...

Alhamdulillah, kini kita bersua dalam bulan syawal yang mulia. Salam aidilfitri buat semua. Dah lama tangan aku tak menaip blog, sebab terlalu sibuk dengan projek PSM yang kian runcing. Maklumlah itu satu-satunya kunci untuk aku keluar dari bumi UMP ini.

Oklah, kali ini aku nak bercerita tentang inspirasi hatiku. Setiap manusia di dunia ini ada orang yang ingin dijadikan idola ataupun inspirasi bagi mencapai sesuatu kejayaan. Sama juga aku, tetap mempunyai orang atau role model dalam mencapai kejayaan pada masa akan datang.

List inpirasi aku:
1. Sudirman Haji Arshad (Inspirasi orang seni)
2. Tan Sri Lim Goh Tong ( Inspirasi Usahawan)
3. Puteri Diana (Inspirasi Masyarakat).
4. Suhaimi Baba (Inspirasi pengarahan).
5. Tun Abd Razak (Inspirasi Pemimpin)

Tokoh menjadi pegangan aku dalam hidup. Oh ya seorang lagi yang pastinya menjadi ikutan semua orang islam, siapa lagi Rasulullah S.A.W. Baiklah kita cerita satu per satu. Pertama, Sudirman. Wow, sebut nama dia ini pasti ramai teringat lagu ayah dan ibu, Terasing dan sebagainya. Dia adalah penghibur no.1 asia. Memang hebat!! Kenapa dia jadi inspirasi ku..? Kerana minat beliau dalam bidang seni begitu kuat. Malah, beliau seorang yang sangat cekal dalam mengahrungi kisah hidupnya sendiri. Aku sendiri memiliki buku "Detik2 terakhir sudirman" yang mana menceritakan kisah hidupnya dari kecil sehingga dia menghembuskan nafas terakhir. Lagu2 dia wajar dipuji kerana evergreen dan all time song. Dia juga digelar sebagai singing lawyer. Ini membuktikan bahawa bukan semua orang seni tidak berilmu. Mana tahu lepas ini muncul pulak " the director engineer". Siapa lagi, aku ler...

Itu pertama, kedua..Tan Sri Lim Goh Tong. Gelaran paling sesuai Uncle Lim. Uncle Lim ini telah meninggal dunia pada 23 Oct 07. Dia adalah pengasas Genting Highlands dan juga Genting Groups. Kenapa dia jadik inspirasiku sedangkan umum tahu dia juga digelar sebagai taikun kasino. Hehehe..bukan apa, aku menjadikan dia inspirasi kerana kehebatan pemikiran beliau untuk membangunkan satu kawasan terpencil (Gunung Ulu Kali) menjadi pusat pelancongan bertaraf dunia. Uncle Lim ini seorang yang susah sewaktu kecil. Beliau berhijrah dari China dan membesar di Tanah Melayu. Pandangan beliau dalam membangunkan genting sewajarnya dipuji. Malah, kejayaan Genting menjadikan Uncle Lim orang ketiga terkaya di Malaysia. Beliau juga seorang yang memartabatkan Bahasa Melayu (Malaysia) walaupun bukan orang melayu. Beliau mengadakan mesyuarat CEO Genting semuanya dalam Bahasa Melayu dan menjadikan beliau seorang disegani oleh semua kaum.

Jika Uncle Lim inspirasiku dalam bidang perniagaan (insyallah akan jua aku ceburi) aku juga menjadikan Puteri Diana sebagai inspirasi masyarakat. Kenapa?? Sebab Puteri wales ini memang dikenali sebagai Puteri berjiwa rakyat. Beliau sanggup turun padang membantu mereka dalam kemiskinan terutama di benua Afrika. Hebat..semangat ini menjadikan beliau antara puteri yang begitu disegani di dunia. Bekas isteri Putera Charles dan ibu kepada Putera Harry dan Putera William ini meninggal dunia pada 31 Ogos 1997. Memang sedih juga atas kematian puteri wales ini tetapi ajal maut semua nya di tangan tuhan. Tetapi inilah dikatakan sebagai harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama.Nama puteri Diana bukan sahaja diabadikan di makam beliau, tetapi turut menjadi inspirasi masyarakat dunia sebagai puteri berjiwa rakyat.

Sebagai seorang peminat filem dan teater, adalah wajar aku menjadikan seseorang sebagai role model bagi mencapai tahap ini. Cita-cita aku jugak tuk menjadi pengarah samaada filem, teater ataupun drama. Dan aku nk buat yang terbaik.bukan aspek komersial semata-mata. Oleh itu aku jadikan Shuhaimi Baba (Shumi) sebagai inpirasi aku dalam bidan pengarahan. Hehehe..walaupun aku tak pernah tgk cara beliau menjadi pengarah, tetapi hasil kreativiti dan nilai estatika yang ditonjolkan dalam filem beliau membuktikan beliau adalah antara pengarah tersohor. Lihat sahj filem Selubung, Mimpi Moon, dan Layar Lara. Hasil beliau membawa satu paradigma baru dalam dunia perfileman. Shumi juga berani membawa sesuatu terbaik dalam industri filem kita.Dalam filem Pontianak Harum Sundal Malam (PHSM) 1 dan 2, filem ini berjaya memcahkan tradisi bahawa malaysia juga mempunyai filem seram. Beliau sering menerapkan elemen kebudayaan seperti gamelan, kuda kepang dan saka dalam filem bagi memastikan generasi kini sedar akan pentingnya seni. Tahun ini, 2 filem beliau telah menemui penonton. Pertama, filem waris jari hantu. Kedua 1957-Hati Malaya. Kreativiti beliau menghasilkan filem telah menjadikan beliau dinobatkan sebagai pengarah terbaik 3 tahun berturut-turut. Hebatlah Kak Shumi..harap2 ada rezeki, bolehlah aku berjumpa dengannya dan berkongsi ilmu dengan beliau.

Dan akhir sekali...my inspiration is Tun Abdul Razak. PM kita yang kedua. Sesiapa yang tak kenal memang wajar dia bukan rakyat Malaysia..hahaha. Tun Abd Razak adalah anak kelahiran Pulau Keladi, Pahang. Apa hebatnya beliau? Hebatnya beliau dalam ketokohan dan kepimpinan membangunkan ekonomi Malaysia dan melayu secara amnya. Beliau telah mengagaskan DEB, menubuhkan MARA, Felda dan Felcra serta perancangan ekonomi Malaysia. Secara dasarnya, beliau sanggup mengharungi sawah padi, hutan dan paya bakau untuk memberi bantuan dan mengenal sendiri kesusahan rakyat Malaysia. Abd Razak diberi gelaran sebagai bapa pembangunan tetapi sayang beliau telah pergi meninggalkan kita pada zaman beliau menjadi perdana menteri. Apa-apa pun jasa beliau tetap dikenang oleh seluruh rakyat Malaysia sehingga ke akhir zaman.

Itulah dia 5 orang menjadi inspirasi besar dalam hidup aku. Aku tahu kalian semua yang membaca juga mempunyai mereka yang menjadi inspirasi...apa-apapun, kita perlulah berusaha agar berjaya mencapai cita-cita kita. Huhuhu....

Comments

azwan bamadhaj said…
huhuhuhu....

kalau tokoh percintaan siapa pulak???

ehemm....

Popular posts from this blog

PTPTN Blacklist..??

Jalan - jalan : New York & Washington DC ( Memohon Visa USA) - part 1

Si Merah...