Kawal emosi anda..


Kehidupan kita ini sebenarnya banyak sangat dugaan. Aku juga akui aku tak terkecuali dalam kegagalan mengawal emosi. Aku ni bukanlah seseorang yang suka marah tapi bila aku marah..fuh,,memang teruk jugaklah. Biasanya aku akan menghempas barang atau menghentak sesuatu dengan kuat. Itu petanda aku nak marah. Tapi biasanya bersebab..nak kata aku ni hot temper, tak jugaklah. Aku akan cuba mengawal emosi dengan baik agar tidak disalah sangka oleh orang lain. Alhamdulillah aku ini tergolong dalam seseorang yang boleh mengawal emosi dengan baik.

Kenapa aku buka topik ini? Sebenarnya aku dikelilingi oleh kawan2 yang agak sukar mengawal emosi dengan baik. Kadang2 aku pun emo jugak tapi taklah selalu. Cuma agak penting bagi diri kita dalam mengawal emosi dengan baik. Cara aku- mungkin aku kena selalu senyum dan fikirkan perkara positif. Apa yang selalu aku buat ialah make our life enjoy. Jangan kusutkan lagi keadaan yang sedia ada. Paling penting sekali fikirkan cara yang paling sesuai untuk selesaikan masalah kita.

Kalau nak kira carta tahap kestressan aku ialah menyiapkan PSM. Nasib baik SV aku banyak bagi moral support. Kalau tak kecundang gak aku ni. Hehehe…Emosi adalah sesuatu yang penting buat kita. Adalah normal bagi manusia mempunyai emosi. Cuma bagaimana kita nak kawal emosi agar kita sentiasa berjaya menjadi manusia cemerlang di bumi Allah ini. Aku sendiri tak terkecuali..malah kalau aku betul2 stress biasanya aku akan cari tempat untuk tenangkan diri. Aku amat jarang bercerita masalah aku pada orang lain terutama masalah family aku tapi aku cuba buat yang terbaik dalam mengatasi masalah tersebut.


Paling penting kita kena sentiasa tersenyum walaupun ada masalah yang datang. Betul kata orang senyum adalah penawar kepada duka yang kita hadapi. Kadang2 masalah takkan dapat diselesaikan jika kita berdiam ataupun marah tak tentu pasal. Malah ia boleh mengundang tanggapan negatif dari orang lain. Cara lain paling efektif ialah do something that are u really interested. Contohnya bersenam, membaca, internet ataupun menulis blog ini. Bukan kita larikan diri dari masalah tetapi kita dapat mengawal tahap emosi kita seterusnya fikiran kita tenang dan dapat idea untuk menyelesaikan sesuatu masalah. Kalau bagi orang islam pula, sembahyanglah..itu adalah kunci ketenangan diri kita. Aku teringat satu kata-kata motivasi, jika Cinta kita ditolak oleh seseorang, serahlah cinta kita kepada Yang Maha Esa..kerana cinta Dia kepada kita memang tiada sempadannya. Dan pastinya cinta Dia akan membawa sejuta kebahagiaan.

Ok..ini ada beberapa tips dan keburukan jika kita gagal mengawal emosi kita. Aku ambil dari Laman Web USM unit bimbingan dan kaunseling. Tips ini khas untuk kawan-kawan ku yang mana sering menghadapi masalah dalam mengawal emosi mereka…



“TIPS UNTUK MENGAWAL EMOSI ANDA”

  1. selalu berfikiran positif,dan logik.
  2. selalu menenangkan fikiran daripada diganggu.
  3. selalu memberikan senyuman terhadap orang lain walaupun menerima sebarang respon .
  4. membaca petikan, kata-kata, cogankata,peribahasa dan lain yang boleh memotivasikan diri.
  5. sentiasa memaafkan orang lain.
  6. selalu berdoa.
  7. elakkan dari hidup yang sentiasa tertekan.
  8. selalu bersenam.
  9. elakkan dari berucap dengan nada yang tinggi.
  10. 10.mempunyai rehat yang cukup.
  11. Dengar lagu kegemaran dan fikirkan kenangan manis anda.
  12. Fikirkan keburukan yang bakal berlaku jika anda gagal mengawal emosi.
  13. Bergaul dan bergembira bersama-sama rakan karib.
  14. Bercerita masalah kepada orang yang anda selesa seperti ibu, kawan dan sebagainya.


“Keburukan jika gagal mengawal emosi”

  1. Melakukan perkara di luar batas seperti makan ubat tidur, makan berlebihan.
  2. Hilang persahabatan
  3. Masalah akan lebih bertambah rumit.
  4. Hasil kerja akan menurun.
  5. Kita akan menjadi pendiam, gangguan mental dan hilang arah.
  6. Dianggap seseorang yang negatif oleh masyarakat.
  7. Fizikal kita akan mudah terdedah kepada penyakit.

Comments

Wanpetunjuk said…
salam...bagus entry ko kali ni...sgt berguna utk aku yang cepat marah dan melenting...
tapi sekarang aku dah kurang marah org...takut dapat darat tinggi...jgn lupa basuh sikit adik2 kita tuh...biar jadi mcm kita....heheheheh
ok....salam syawal skli lagi dan maaf zahir batin...

Popular posts from this blog

PTPTN Blacklist..??

Jalan - jalan : New York & Washington DC ( Memohon Visa USA) - part 1

Si Merah...