Travel

Travel

Mengira detik

Tuesday, January 29, 2008

Magiknya hidup aku!

Debat + Magik!
Sepanjang aku masuk debat, ia memang terkenal dengan magik. Kadang-kadang tidak semua perkara yang kita alami akan kekal, dan kadang-kadang akan berlaku banyak perkara yang tak dijangka akan wujud dalam kita ingin mencapainya.
Itulah kelainan dan uniknya debat! Melalui debat, aku kenal pelbagai karenah manusia..melalui debat, aku menjalinkan persahabatan dan melalui debat aku mengenal makna kasih sayang.
Itulah magiknya debat yang mungkin tiada dalam entiti lain.

Rasa kelainan?!
Apabila kita dihambat emosi, sudah tentu semua perkara dilakukan akan tidak kena. Ini juga boleh berlaku dalam debat. Aku sendiri tidak mengerti kerana kadang-kadang debat juga dijadikan medan untuk mengeluarkan emosi. Sedangkan emosi adalah suatu perkara yang perlu dikawal. Maaf, mungkin ia adalah suatu tempelan..tetapi kepada adik-adik, jangan jadikan debat ini suatu medan emosi. Debat akan hilang magiknya jika emosi menguasai diri dan akhirnya kita sendiri akan terjerat dalam perasaan itu.
Aku sendiri masih belum mengerti, mengapa manusia mudah berubah? Adakah kerana ingin mengejar sesuatu, kita tinggalkan apa yang berharga di depan mata kita? Fuh..itulah banyak aku nampak tetapi apakan daya aku tidak mampu berbuat apa-apa.Aku tidak ada kuasa mengubah manusia, apa yang aku mampu..berdoa pada Dia yang mencipta aku.
Banyak perkara aku rasakan lain semasa di UMP semalam. Adakah aku melakukan sesuatu perkara yang kejam? Adakah aku cuba mengambil alih sesuatu yang bukan milik aku? Huh, aku cuma ingin membantu bukannya ingin mengeruhkan lagi keadaan.

Mengikut pengalaman aku sebagai pemimpin, aku sedar bukan mudah untuk menjadi pemimpin.Memang, semua orang suka digelar ketua dan dihormati..tetapi beban yang kita lalui sangatlah sukar. Bayangkanlah..keputusan adalah di tangan kita. Itu belum ditambah dengan mereka yang mengeji atau mengutuk kita dari belakang. Tetapi aku jenis suka mengambil pendekatan rasional. Selagi aku tahu ia tidak menjejaskan mana-mana pihak, aku tetap dengan pendirian aku.

Kini, aku bukan lagi pemimpin Kelab Kebudayaan ! Aku hanya pemerhati dari belakang. Aku kini adalah pemimpin kepada perasaan dan tindak-tanduk aku sendiri. Aku perlu bijak mengawal segala situasi agar tindakan aku kena pada masanya. Aku tidak mengharapkan sebarang ganjaran tetapi aku hanya inginkan seuatu yang manis diberikan kepada perasaan aku.

Aku tahu, segala yang manis bukan datang dalam tempoh sekejap..ia perlu banyak pendekatan dan masa yang tertentu!

Aku bukan keliru, cuma aku tidak mahu sesiapa terperangkap dalam keadaan sekarang. Aku mahukan tindakan aku adalah tindakan rasional, bukan dipengaruhi oleh emosi atau perasaan hati!
Apa yang pasti..aku mahukan yang terbaik dan sesuatu yang lain dari yang lain!!

Masanya akan tiba!

Orang kata biar masa akan menentukan! Aku katakan tak!! Kerana kita sendiri yang mengawal masa, hanya yang ESA menentukan bila perkaraitu berlaku.

Masanya akan tiba, Cuma kita tak tahu bila..mungkin bulan depan? Hehehe, itu sama-sama kita kena nantikan!!

Jangan salah tafsir?

Maaf, entry aku berbelit-belit kali ini.

Buat mereka mengenali aku:
Anda akan faham apa yang aku tulis. Anda lah harapan aku untuk aku menjadi pembaik pulih serta tulang belakang aku!Doakan aku berjaya mencapai segala apa yang aku hajati! Aku amat perlukan sokongan kalian!


Buat mereka yang baru mengenali aku:
Jangan mudah melatah atau membuat sebarang tafsiran. Ignore sahaja apa yang tulis..dan bila tiba masanya, anda akan faham apa yang aku tulis diatas.


Buat “hujan”:
aku tetap menanti kehadiranmu walaupun aku sedar ia akan melukakan banyak perasaan. Sabarlah..ada banyak kelainan akan ku zahirkan buat mu. Apa yang pasti, aku amat ikhlas ingin bersamamu!!Masanya akan tiba!

Buat mereka tak kenal aku:
Tak payah baca pun takpe….Tapi kalau anda baca, terima kasih!!

Misi Nasional…..Tekad 2008!!

5 comments:

nsamsudin said...

so...I ni yang mengenali, atau yang baru mengenali atau yang tak kenal...hehe. Apa sajalah Raja...see you on Saturday...

azwan bamadhaj said...

ko kata :

Orang kata biar masa akan menentukan! Aku katakan tak!! Kerana kita sendiri yang mengawal masa,

nope.. x stuju....

mcm mana nak kawal masa..... jangan ingat masa tu milik kau sorang.. kalau pada hujan masa belum tiba,.... ko nk ckp apa....


wakakakakaka

- j o h a r i - said...

wow..
ko n azwan mmg hidup dlm kelas korg tersendiri la..
aku sgt kagum dgn cara korg menulis, sgt kreatif..

ZaKrYeE said...

"ujan"??..hurm....ape2lah....

raja...bestlah komen raja kt blog aku...SENTAP SANGAT!!!!!!

law said...

walaupn xbrpe faham pe yg abg raja nk smpaikn..

mgkn sy adalah dlmm kategori yg bru mengenali abg kot..

pe2 pn,semoga abg raja akn sihat n bhagia selalu..

huhuhuhu..tmbh2 kalo leh bersama "hujan" ler...

hehehehehehe