Travel

Travel

Mengira detik

Thursday, April 24, 2008

Si Puaka: imiginasi suatu karya

Assalamualaikum, ramai jugak yang bertanya kepada aku, kenapa aku lebih gemar menulis entry dalam bahasa melayu? Rata-rata blog yang dilinkkan dengan aku, kebanyakan mereka lebih banyak menulis dalam bahasa inggeris.

Jawapan aku mudah, bahasa melayu adalah bahasa kebangsaan. Aku seorang pencinta sastera, seni dan budaya melayu. Maka, adalah wajar untuk aku mengangkat seni ini ke peringkat lebih tinggi. Lagipun aku yakin, bahasa melayu antara bahasa teragung yang mana dahulunya pernah bertaraf LINGUA FRANCA suatu ketika dahulu.

Wow...bahasa bukan segala-segalanya, tetapi apa yang penting maksud yang ingin disampaikan. Macam blog aku ini, ia bukanlah sebuah yang cantik, kemas atau tersusun seperti blog yang lain, tetapi aku lebih menumpukan kreativiti penulisan, agar pembaca yang membaca blog ini terhibur, faham dan jelas apa yang ingin disampaikan.

Macam juga blog Faisal Tehrani yang mana blognya agak ringkas tetapi padat dengan pelbagai informasi dan pendapat mengenai dunia politik.
Baiklah, aku nak kongsi beberapa karya agung aku yang dalam proses pembikinan, dan ada antaranya sudah siap sepenuhnya. Ini adalah sekadar prelude semata-mata....! Dan karya ini sebenarnya ada wujud unsur sindiran kepada beberapa pihak:

Araniwangsa:

" Siapa kata alam ini milik dia sahaja? Siapa kata pintu itu tidak boleh dibuka? Inilah rencah hidup manusia yang sentiasa ingin sempurna! Aku kenal si Nadim, tapi mati di Selat Singapura, dek kerana fitnah dan dengki manusia, aku kenal si Badang, sanggup makan muntah untuk jadi kuat perkasa, siapa kata? Huh!! Hanya cincin itu perlu dikembalikan pada si tua, yang pada awalnya amanah kini ingkar dengan kata-kata"

Tenggek:

" Hai jin bermata
satu! Manusia itu sudah seperti kau...arrgh! Tidak, manusia itu seperti syaitan... perangai tak ubah seperti toyol, ikut sahaja kata tuan! Tingkah laku tak ubah seperti langsuir, mengilai tak kira masa, manusia itu berperangai seperti Jerangkung, duduk bertenggek di bawah manusia...itulah manusia! Macam bodoh, biul tapi pada masa ikut saja kata tuan bulat-bulat....!! bodoh bukan manusia itu?"


Topeng Siantra:

" Aku tetap akan bernafas selagi manusia masih hidup, ya ... aku akan racuni manusia dengan nafsu belangkas ku! Biar mereka bertekak, dengki, bunuh tanpa belas dan yang paling penting berpura-pura! manusia perlu diuji, dan hanya akal mampu mengawal mereka...tetapi mereka tenggelam dek akal yang penuh hasutan nafsu"

Sang Kelembai*:

" It me!Sang Kelembai a.k.a Walinong Sari's bodyguard ! I am humble person, if you dare, you can touch me. Reality, I'm not good enough, not intellect like you, I'm have a power!! My power to control human, argh!!!! Annoying, why them? I hate them...now, it's time for me to speak...and now you're dead, like stone!!!! See..like i told you before, i hate to speak because you will be silent forever..hahahaha"

* Sang Kelembai adalah karya pertama aku dalam bahasa inggeris.


Buat si puaka...ini peringatan aku hadiahkan buat anda semua!! (manusia ini ada macam-m
acam jenis):

Tentang sifat pemalas: (buat semua..)

bekerja mengeluh, makan berpeluh
makan pucuk lebah gading gajah,

bekerja segan, makan gagah,

Tidur tak cukup hari, makan tak cukup pinggan

asyik berbual rumah terjual ke hutan takut sesat,

ke laut takut basah, Di laut berhanyut-hanyut,

di darat melarat-larat,
Berkayuh berat perahu,
berladang berat parang


Tentang sifat perajuk. (buat madam mala)

Belum terantuk, sudah bengkak.
Belum
luka sudah berdarah.

Sumbing sedikit sudah pecah,
Retak sedikit sudah terbelah.

Terlambat jemput bersungut,
Terlambat sapa menyalah.

Tentang sifat rendah diri. (buat hujan)

Diri pantang direndahkan,
Maruah pantang diprmainkan


Renda
h hati tanda terpuji,
Rendah diri tanda terkeji

Elok budi rendah hati
Buruk budi rendah diri

Orang mulia rendah hatinya
Orang hina rendah dirinya

Tentang sifat tidak memkirkan hari depan. (buat adik2 abang)

Apa tanda orang yang pandir,
Hari esok ia tak pikir

Apa tanda tidak berakal,
Hidup tidak mencari bekal

Apa tanda orang yang sesat,
Dada sempit pikiran singkat

Apa tanda orang yang sesat,
Anak lupa cucu tak ingat

Tentang sifat suka mengambil muka. (buat adik2 SENANDIKA)

Kalau suka mengambil muka
Alamat hidup akan celaka

Yang suka mengambil muka
Akam terambil muka beruk

Siapa suka mengambil muka
Itulah tanda sifat durhaka.

Tentang sifat malas belajar dan menuntut ilmu. (nasihat abang utk adik2)

Kalau ilmu tidak dituntut,
Selama hidup menjadi buntut

Apa tanda celaka,
Tunjuk ajar ia tak suka

Kalau akal tidak diasah,
seumur hidup menanggung susah

Kalau ilmu tidak dicari,
Di situ
lah tempat binasa diri

Kalau hidup pandir dan bebal,
Orang laju awak tertinggal

Menuntut ilmu bermalas-malas,
Orang tegak awak tertindas

Tentang sifat tidak mentaati agama, adat dan tradisi.

Kalau agama dipermainkan,
Hidup hina, matinya bentan

Kalau hidup tak beragama
Pantanglah ia disebut manusia

Kalau diri tidak beradat
Itulah t
anda orang yang sesat

Kalau tidak berbudi bahasa
Kemana pergi akan binasa


Inilah indahnya bahasa...aku berkarya, aku berdebat, aku berimiginasi malah aku berteater melalui sentuhan bahasa. Inilah minat aku..dan minat aku jauh mendalam mengekspresi makna kehidupan seorang jurutera.

Maka dalam entri ini, aku mencoretkan ilham atas sifat manusia yang sangat"puaka"...maka..sebab itulah aku coretkan "SI PUAKA: Imiginasi suatu karya!"

Karya aku tidak perlu bersirat, cukup ia sekadar penyeri bagi menambah rasa dalam setiap hasil karya. Sebagaimana blog orang lain, blog aku adalah kepuasan bagi diri aku untuk berkarya dan dari sini, setiap cetusan hati dapat dicoret...

Maka tidak hairanlah mengapa blog ini dinamakan coretan seorang putera? Ya..aku adalah putera...Putera yang hadir mengekspresi suatu bentuk rasa!!





4 comments:

imnotperfect said...

tu diaaa... bagai duri tajam tertancap terus ke hati.. adus.. hahaha..

ape2 pon, cant wait to see all ur masterpiece, cewah.. hahaha..

nsamsudin said...

propa nya...kalau I merajuk nanti...tak de orang mampu pujuk tau...

Raja Azrul said...

zamrie:-
-thanks sebab jadi pengomen yang setia..apa2pun aku tak tahu ler bila siap karya aku nie..keja berlambak lak..

madam:-
-kuat merajuk?? hehehe...i tahu siapa suka pujuk u...

Tygogal said...

See Please Here