Travel

Travel

Mengira detik

Thursday, August 07, 2008

Kalau aku mencoret

Assalamualaikum,

Untuk beberapa entri lepas aku sekadar mencoret buat tatapan pembaca sebagai satu bentuk gurauan semata-mata. Nak kata aku ini bosan, takdelah..Cuma aku nak menghidupkan blog aku ini dengan pelbagai elemen.

Yalah, sinonim kita membaca blog, biasanya akan dikaitkan dengan luahan rasa, hati, dan perasaan penulis blog. Tetapi dalam blog ini, aku cuba menambah pelbagai “perisa” bagi menarik perhatian kalian semua untuk terus membaca. Mungkin ada entri aku yang meninggalkan teka-teki, tetapi secara kasarnya aku sekadar meluahkan apa yang patut melalui pandangan aku semata-mata.

Dalam entri “dengar khabar” lepas, memang sengaja aku meletakkan nama-nama kawan aku, pensyarah dan junior sebagai satu cara penghargaan kepada mereka. Iyalah, jika anda membaca blog mereka, ada ke mereka meletakkan nama aku di sana ?(sedih lah pulak) hehehe..tak mengapalah, yang penting aku ikhlas. Menghargai semua teman yang banyak memberi sokongan (walaupun banyak sifat pelik yang mereka miliki)

Ada juga yang bertanya pada aku, “Raja, what’s news? Apa cerita terbaru?” dan yang aku tak sangka, ia datang dari beberapa teman aku yang jauh di bumi borneo. Walaupun dah lama tak jumpa, tapi masih lagi mengirim sms bertanya khabar. Terima kasih pada kalian semua.

Menjawab soalan diatas, aku masih lagi berada di rumah aku di Karak. Insyallah, kerja yang aku tengah buat ini akan selesai pada penghujung bulan ini, dan selepas ini masa untuk aku memohon kerja.

Ada juga yang tanya: “Tak lewat ke nak mohon kerja?”

Alah..bagi aku, rezeki ada di mana-mana. Yang penting kita tahu arah kita dan berusaha untuk dapatkan ia. (propa sangat jawapan)

KONVOKESYEN UMP

Konvokesyen aku akan bermula 23 Ogos ini. Adalah juga seorang teman aku dah sibuk bertanya ke hulu hilir mengenai persiapan konvo. Alah-alah macam majlis kahwin dia pulak, tapi benar juga tindakannya. Iyalah, konvo ini sekali seumur hidup. Kalau kita tak datang kali ini, mana mungkin kita akan ada peluang sebegini lagi. Malah, teman aku ini sudah sibuk merancang dengan aku, apa yang akan di lakukan semasa pulang ke UMP.

Seorang lagi teman aku, ber sms dengan aku, walaupun dia agak lambat membalas sms (maklumlah bizi kerja), mengajak aku datang ke UMP. Katanya ada urusan berkaitan dengan forum dan pidato. Aku bertanya kembali padanya, “kau datang ke tidak?”, jawapan dia, “tak konfirm lagi”. Adoi, aku menepuk dahi sebentar !! Bukan apa, dia yang ajak, tapi jawapan dia masih belum pasti! Aku pun tak pasti apa keadaan dia sebenarnya! Adakah dia sendiri keliru dengan perjalanan hidupnya? Aku pun tak pasti! Tapi, aku terus membalas SMS mengatakan bahawa aku tak boleh ikut. Aku memang tak boleh datang atas urusan peribadi yang perlu aku selesaikan. Huhuhu....

MALAM INSPIRASI SENI 08:

Seorang junior perempuan (juga MT kelab) sms pada aku menjemput aku hadir ke MALAM INSPIRASI SENI (MIS) 2008 di Kolej Matrikulasi Pahang pada 10 Ogos 2008. Terima kasih atas jemputan itu.

Lantas, aku pun smslah kepada adinda (adik yer) aku di Pulau Pinang, bertanyakan : “adakah dinda mendapat jemputan dari kelab?”

Malangnya, adinda menjawab, tidak dapat! Kesian jugak, al maklumlah dia adalah rakan MT aku semasa aku berjuang dalam kelab. Dia menjawab, “ tak mengapalah abang raja, adik-adik kita busy! Biarkanlah, lagi adinda belum tentu dapat datang!”

Aku tersenyum membaca sms ini, jujur benar hati adinda aku seorang ini. Tak sangka, niatnya murni, dan berfikiran positif. Tabik aku pada beliau!!Selain itu, aku turut dihujani sms dari seberang laut, menyuruh aku datang ke MIS. Tapi, sama seperti jawapan aku kepada teman aku tadi, aku memang tak boleh datang ke UMP pada 10 Ogos ini.

Bercakap mengenai MIS, memang banyak kenangannya! Tak mahulah aku menceritakan, nanti dikatakan aku riak, dan asyik mengungkit sejarah. Tapi apa yang boleh katakan, aku bersyukur, akhirnya MIS yang tertangguh dari tahun 2007 (kali terakhir pada September 2006) kini bernafas kembali pada Ogos 2008. Apa yang boleh aku katakan, MIS adalah tradisi kelab, janganlah sama sekali melanggarnya, dan ia adalah amanah, alhamdulillah, amanah itu telah ditunaikan. Terima kasih.

KISAH TEMAN

Hidup aku sekarang tak banyak berubah, tetapi dalam kecanggihan teknologi membuatkan hubungan aku dan teman sekelilingku masih erat. Aku selalu juga sms mereka, mendapatkan perkembangan terbaru, bukanlah ingin menjaga tepi kain, tetapi tujuannya agar kita tak lost contact sesama mereka.

Pensyarah aku, masih lagi di UMP. Tak kerap menelefon aku seperti dahulu (tak pernah telefon pun..huhuh). Mungkin sibuk seperti teman baiknya itu agaknya. Tapi, aku tetap mengingatinya!Maklumlah, banyak kenangan manis dengan dia. Adalah juga aku sms dia, bertanya khabar, walaupun ada soalan-soalan aku tak di jawab. Tak mengapalah, yang aku tahu dia bahagia di bumi kesayangan dia di sana.

Teman aku yang bekerja di Subang, macam biasa..meneruskan hidupnya yang penuh panca roba. Aku sebenarnya ingin berjumpa dengan dia, kali terakhir berjumpa pada awal Julai, itupun tak sampai 15 minit. Aku pun tak tahu, apa yang dia sibuk sangat, tapi aku faham, apabila kita bekerja memang tiada masa untuk bersosial. Tapi, aku kerap juga sms dengan dia, bertanya cerita, dan berkongsi kisah hidup...tapi aku memang berharap nak jumpa dia,sebab ada beberapa cerita yang aku ingin kongsi..hehehe

Seorang lagi kawan aku di Melaka, memang kerap juga bersms. Terbaru, projek di selatan tanah air..Tapi kebanyakan bercerita mengenai kisah hidup masing-masing. Maklumlah aku dan dia kan sama-sama jobless...hehehe..

Kawan aku di Terengganu, selalu gak telefon. Bukan nak mengumpat, tapi berbincang mengenai perkara berkaitan dunia! Hahaha..apa dia? Dunia...Tunggu!!!

Kawan aku di Segamat, seorang guru memang antara yang kerap aku sms. Dia paling cepat balas sms kalau aku sms. Hehehe...tak sabar gak nak jumpa dia, kalau ada peluang.

Tak lupa, adinda aku di Penang dan kawan aku di bumi borneo. Yang di Kuching sudah bergelar jurutera, dan yang di Sabah, khabarnya dah jadi guru Bahasa Inggeris di K.K. Apa-apapun thanks, sebab selalu gak sms aku!! Harap gak dapat jumpa kalian semua!!

Apa yang penting, hidup kita perlu teman. Kita tak boleh hidup sendiran! Kadang-kadang naluri kita acapkali katakan hidup kita sepi ,tiada teman...tetapi kita perlu sedar, kita sendir tak cari, maka kita takkan dapat!

Oklah, jari aku dah penat menaip. Mungkin blog aku agak lewat dikemaskini selepas ini dek kerana beberapa perkara penting harus aku lakukan dalam beberapa hari ini. Jadi, jangan lupa selalulah singgah di blog pusaka, Coretan aku Sang Putera.....

* Maaf kalau sesiapa terasa apabila membaca entri ini. Segala bentuk sindiran hanyalah luahan hati penulis semata-mata. Dan ia adalah pandangan peribadi penulis, yang penting hanya jauhari mengenal manikam...!!

7 comments:

Adinda said...

hua3
sentap entri ni
ari tu bukan tak dapat jemputan
mase tu tengah geram
sbb tu yg ckp tak dapat
mmg la geram sbb i tegur tak dijemput barulah diorg hntr msg jemput i
haha
tapi tak kisah pun..tgh2 geram pun
fikir positif
adik2 semua bz
masing2 serabut
so tak hairanlah
apa2 pun i doakan hanya yang terbaik utk diorg
semoga Allah permudahkan urusan diorg
semoga MIS 2008 sukses!!!
i luv KKK
dan sayang semua
hehe~

p/s: maaflah kalau ade yg terasa yer...bukan nak sangat dijemput pun..at least inform je kat kakak korg yg jauh ni..mgkn diorg x fhm setinggi mana sygnye sy pd KKK =(

oppsss..pjgn plak komen..sori kekanda raja..hehe~

::.chocolate ice.:: said...

kami akan melakukan yg terbaek 4 mlm MIS 2008..

yup.actually mmg kami ngah bzy..mne x nye..byk yg amat program di kala bln 8 nie..tambah2 rmai yg terlibat bdk2 final year..

saya pun sekadar ahli biasa..xbley la nk usha lbey2 kan..

tp rse nye kt blog saya post entri pasal MIS dlu dr blog halaman seni..emm...

p/s:susun sepuluh jari jika ada salah silap..dr ujung rambut ke ujung kaki..

azwan bamadhaj said...

erm.....

aku masih dalam mood kaku dan terkelu.....

Raja Azrul said...

nyda:-
-biasalah..takpe, sabar k!

Bob:-
thanks komen pada abg..tak mengapa, banyak lagi program yang korang akan handle kan? apa-apapun buat terbaik...

azwan:-
-Kaku? Kelu? nak ubat ke? hehehehe

iramahati said...

hmm...

(actually tgh takde idea nk menulis tp tlis je la as a sign aku ada singgah sini..)

WanHidayat said...

Salam Raja...tu dia panjang berjeler dah ko punya entry kali nih...sarat tapi baguslah....menulis nih kadang2 membuatkan kita senang dan gembira....menulis juga suatu illusi luahan...kan...aku baca entry dengar khabar ko....lagi lah aku ketawa besar, betul ke semua tuh....itu pendebat kedua pulak...betul kan...

apa2 pun raja, buat sahaja yang terbaik dalam hidup ko...jgn mudah putus asa....masih panjang perjalanan hidup kita nih...aku yakin dengan ko maka ko perlu yakin dengan diri sndiri....

Raja Azrul said...

mel:-

-hehehe..aku tahu ko suka baca blog aku...

dayat:-
-thanks..good luck tuk kau juga..