Travel

Travel

Mengira detik

Tuesday, October 07, 2008

Setelah beraya

Salam...

Maaf kerana lewat sedikit mengemaskini blog. Membaca blog beberapa rakan yang cepat mengemaskini, semuanya bercerita mengenai hari raya. Biasalah, ada yang seronok, ada gak yang pahit. Harap-harap semuanya menjadi kenangan terindah buat semua.


Aku tak larat nak taip lama-lama, agak sibuk sedikit dengan kerja baru ini. Kerja apa? Hehehe..bukanlah kerja tetap pun, ataupun kerja sehebat pegawai ataupun jurutera. Hanya menjadi guru ganti di sekolah emak ku. Pada awalnya aku tak mahu, atas alasan aku memang nak cari kerja selepas syawal. Tapi ibuku memujuk termasuk guru besar menyuruh aku menggantikan seorang guru yang baru lepas bersalin.



Seronok jadi cikgu? Seronok dan mencabar. Aku mengajar murid tahun 3, ajar subjek bahasa inggeris. Yang pasti, jadi cikgu bukan semudah disangka. Amat sukar untuk mengawal kelas..dan suka atau tidak, kita kena jadi tegas dan suara kuat! Huhuhu...tapi, budak-budak tahun 3 ini manja sangat dengan aku, iayalah aku dah anggap macam adik semuanya.


Aku malas lagi nak cerita kisah sepenuhnya mengenai kehidupan aku menjadi guru ganti. Banyak sebenarnya kenangan manis jadi guru ni. Yang paling terharu, ialah mereka akan menghargai kita dengan memberi kad raya, menolong mengangkat buku dan macam-macam lagi. Berbeza dengan kerja aku sebelum ini yang lebih terarah kepada tekanan dan tanggungjawab. BOSAN!!

Selepas ini? Aku ada beberapa perancangan yang aku ingin lakukan. Tapi memerlukan sedikit masa dan tenaga. Tak tahulah berhasil ataupun tidak. Insyallah, hanya doa yang mampu kulafazkan.

Peristiwa:

Hari Raya lepas aku beraya di kampung aku di Kuala Kurau. Tak banyak perkara menarik untuk dikongsi, cuma hari raya ketiga, Pak Su aku bertunang dengan orang parit buntar. Aku juga berjalan raya ke Taiping, Nibong Tebal dan Permatang Pauh. Beberapa rumah saudara di sana. Paling tak sangka, aku berjumpa dengan Pn. Fatmawati Latada, bekas pensyarah TITAS di UMP semasa aku di tahun 2. Hehehe...comel Pn. Fatma sekarang nie yer!!

Aku bangga dengan beberapa orang teman yang menghantar sms/ menelefon aku berkongsi cerita gembira. Teman aku di Jasin, juga ada satu berita gembira yang mana boleh mengubah masa depannya kelak. Begitu juga dengan teman aku di Segamat, sekepala dengan aku. Bercerita masalah murid-murid dan dengar khabar akan berjalan-jalan di Pulau Mutiara hujung bulan ini.

Seorang kawan aku di Sabah, khabarnya menjadi CIKGU IDOL di sana. Hehehe..tahniah!! Oh ya, seorang lagi teman aku di Terengganu, khabarnya bekerja di sebuah syarikat komputer. Hebat!!

Lagi satu aku nak ucapkan terima kasih buat seorang teman di Borneo, yang selalu sms dan membaca blog aku ini. Hehehe..trimas ya tok!!

Oklah..takda idea nak taip apa! Mahu duit raya? Hehehe...mai lah sini!

RAJA AZRUL

5 comments:

azwan bamadhaj said...

tahniah.....

guru umpama lilin yang membakar diri...

patungcendana said...

join the club of the most unappreciated profession in the world...not the students...the parents

law said...

huhu..sya pn pernah jd guru ganti jgk..mmg best..tp di sek menengah la..pe2 pn..dptkn la sbyk mne pngalamn yg de dlm setiap bidang yg berlainan..

Raja Azrul said...

azwan:-
-Terima kasih daun keladi

Patung:-
-Ya..kita sama satu club...! Hehehe

Law:-
- Betul law, abang stuju..seronok, cari pengalaman yang lain dari yang lain!

FendyHekka said...

hah kalo dapat duit raya aku nk dtg umah koooooooooo!!!!!!!!! tunggu kehadiran aku.

cikgu... aku xreti la nk ngajar2 ni. lgpn aku nyer kesabaran kureng ar...