Travel

Travel

Mengira detik

Monday, November 24, 2008

Perjalanan ke sebuah destinasi

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua.

Setelah sebulan aku merancang, nampak gayanya, plan untuk ke Johor Bahru telah berjalan dengan lancar. Banyak feedback yang aku terima tak kurang juga ada yang ingin program sebegini diteruskan lagi. Terima kasih pada semua nya.

Baiklah, khas buat mereka yang tidak terlibat, kalian semua boleh membaca blog aku ini untuk mengetahui pelbagai cerita di bumi Johor Bahru.




Pertemuan:

Plan bermula pada pagi 21 November 2008. Aku dan Pidut menaiki bas Cepat Ekspress jam 10.30am. Kami berdua bertolak dahulu memandangkan Madam Mala akan membawa sendiri kereta Atoznya ke sana. Untuk Shidi dan Azwan, mereka berdua sememangnya sudah berada di sana.Redzuan datang dari Singapura, kerja kat sana. Fendy pula menaiki bas jam 7.30pm dan dijangka tiba dalam jam 12am.

Aku tiba di JB dalam jam 5.30 pm, setelah pelbagai rintangan ditemui. Sampai di JB, kami dah macam peserta amazing race asia kerana tidak tahu langsung tentang stesen bas larkin. Akhirnya kami bertemu dengan Shidi, yang mana dah hampir 5 bulan tak berjumpa.

Cool down:

Setelah check in kat sri malaysia (hotel sebelah larkin) kami masuk ke bilik bernombor 308. Di situ kami bertemu dengan Azwan dan Redzuan. Banyak gak stori tapi masih belum memanaskan suasana.

Dalam segmen cool down, kami semua bersantai di Restoran Singgah Selalu berhampiran Danga Bay. Kebetulan masa itu, Pidut sangat kelaparan dan sebelum dia makan semua orang, kami bergegas ke sana dan menikmati pelbagai hidangan di situ.

Setelah makan malam, kami ke Plaza Angsana., membeli sedikit barang keperluan di sana. Setelah membeli belah, kami ke Hotel Crystal Crown yang terletak di Jalan Tebrau, kerana Madam mala sudah sampai bersama Tito, Daoz dan Yusri.

Chit Chat:

Bagi segmen Chit Chat, ia tetap diadakan walaupun tidak menyeluruh. Ini kerana madam mala tinggal di hotel berasingan. Iyalah, ada peserta yang memberikan jawapan saat-saat akhir menyebabkan segmen chit chat tak dapat bergerak dengan efisyen.

Apa-apapun ia masih berjalan seperti dirancang...



Pagi taknak emo:

Segmen yang paling diminati oleh semua peserta. Pagi-pagi, peserta disarankan tidak mengikut emosi. Dan peserta juga digalakkan menguji emosi orang lain dan lihat siapakan yang tewas dengan emosi tersebut.

Memang ternyata ia membuahkan hasil, Madam Mala antara orang pertama tewas
dengan segmen ini. Dia telah 'emo' kerana kami berlima lewat sampai ke hotelnya dalam jam 12.30pm. Atas permintaan dan cadangan pidut, program ini diteruskan sehingga jam 7pm dan kita lihat siapa yang kena.

Pemenang bagi segmen ini telah diputuskan oleh pihak penganjur iatu Shidi..hehehe, tahniah!!

Destinasi Cinta:

Inilah segmen kedua, bermula jam 12pm kami semua bertolak ke rumah Azwan terletak di Bandar Sri Alam, Johor Bahru. Ia memakan masa hampir setengah jam perjalanan. Setelah itu, kami semua menikmati jamuan Nasi Beriyani Johor dan Telur Pindang. Setelah makan, kami berbual dengan ibu bapa Azwan sementara menunggu kedatangan pengantin.

Pengantin tiba dalam jam 2pm. Apa lagi, Tito dan Yusri tak sabar-sabar mengambil gambar kedua mempelai. Menurut Tito, dia teruja sangat dan tak sabar nak berkahwin setelah tamat pengajian nanti...hehehe.

Bukan ungkit sejarah:

Inilah segmen seterusnya, mengimbau kembali kenangan kita ketika berada di JB. Ada sedikit salah faham menyebabkan program ini bermula agak lewat. Ini kerana pidut terpaksa pulang ke hotel dan menukar kepada baju yang lebih sesuai dengan dirinya.

Kami merancang bermain boling, dan mengikut cadangan Azwan, tempat yang best bermain boling ialah di Komtar, sebelah City Square. Jadi, kami semua ke sana dalam keadaan hujan dan ribut..

Tiba disana, sangat menyedihkan bahawa bangunan KOMTAR itu telah ditutup dan dalam proses untuk dibaiki, Sadisnya...Daoz, Madam Mala dan Yusri dah mula sedih kerana impian mereka nak main boling berkecai.

Pihak penganjur cuba memberikan beberapa alternatif tetapi ditentang oleh beberapa orang peserta, kerana mereka tengah gian nak main boling. Menurut seorang peserta, jika tak main boling hari itu, dia akan menggigil kesejukan dan terus demam 3 hari 2 malam.

Pening sebentar kerana ada peserta bersikap demikian. Dan kami semua kembali ke CS, untuk melihat apa yang menarik disana. Pening punya pening memikirkan peserta yang bermacam ragam, pihak penganjur memutuskan aktiviti bebas sehingga jam 6.30pm. Ini kerana ada yang ingin ke tandas, ke PADINI Shop, tengok ASIMO dan macam - macam lagi lah.

Jadi segmen ini dah bertukar kepada aktiviti bebas!!

Hangat dan Meletup!!:

Bagi mengelakkan ada yang sedih ataupun emosi, aktiviti boling tetap diteruskan. Kami semua ke Plaza Angsana. Disana kami bermain boling sehingga 3 frames. Selepas bermain boling, kami semua bekaraoke sehingga jam 11.30pm

Antara lagu yang memang menyentuh jiwa ialah Tenda Biru, Bring Me to Life, Aku bukan Untukmu dan Dipintu Syurga...cewah.

Saturday Nite Fever:

Malam masih muda, tapi mata dah mengantuk. Itu rintihan beberapa orang peserta. Kami makan di Singgah Selalu (tempat Favorite Fendy) sambil menikmati udara segar Selat tebrau. Dan selepas itu, ada peserta yang masih bersemangat dan ingin berjalan ke Danga Bay, jadi mereka pun ke sana....

Ada jer peserta yang balik ke hotel dan terus tido kepenatan...hehehe


Unbreakable:

Suasana pagi menggamit kami semua untuk bersarapan di Cafe Sri Malaysia. Tak banyak menu tapi cukup untuk mengenyangkan perut yang lapat.

Selepas makan, kami ke stesen bas, mencari tiket dan balik ke hotel bersiap untuk pulang. Aku dan Pidut naik bas jam 12.30pm manakala Fendy dalam jam 2pm. Manakala Redzuan pulang ke Singapura dalam jam 3pm. Madam mala dan junior yang lain pulang dalam sekitar 5pm, dan dengar khabar mereka ke tebrau City membeli belah di sana...hebat!!

****

Ada beberapa masalah di kenal pasti semasa program ini. Insyallah, segala kelemahan akan dibaiki supaya reunion seterusnya berjalan dengan lancar tanpa sebarang masalah.

Dikesempatan ini, aku nak ucapkan terima kasih pada semua yang hadir. Buat Madam Mala, walaupun penuh dengan keboinkan, anda dapat hadir juga ke JB. Buat adik-adik (Tito, Daoz, Yus), thanks. Walaupun ekonomi agak bermasalah, korang sudi menjayakan juga program ini.

Buat Redzuan, thanks sangat-sangat! Datang dari seberang tambak lagi. Buat Fendy, hehehe...jangan lupa, burnkan aku cd tahu!! Buat Shidi, macam tak puas lagi nak berborak ngan ko, tapi takpe, banyak masa lagi, dan kalau free turunlah KL.

Buat Pidut, thank jadi bas partner aku. Teman aku sepanjang perjalanan walapun ko banyak tido..hehehe. Buat Azwan selaku tuan tanah!! Terima kasih daun keladi! Banyak tempat menarik kat JB ni...hehehe.

Dan bagi mereka yang dijemput tapi tak boleh nak datang, aku ucapkan terima kasih juga! Banyak lagi plan menanti tapi apa yang penting kita semua tetap keep in touch antara satu sama lain.

Disini aku selaku pihak pengangjur memohon maaf kalau ada pihak merasakan program ini tidak seronok seperti disangka. Ingat, aku bukan tuhan yang boleh memastikan apa yang dirancang berjalan lancar. Ia semua berlaku secara kebetulan tanpa kita sedari.

Ok, jumpa lagi di destinasi yang lebih hebat lagi!!!

Picture aku akan upload nanti...untuk itu sila lihat blog fendy,ataupun madam mala.

6 comments:

FendyHekka said...

Wah meletop ulasan. Siap bagi trademark singgah selalu sbg tempat favorite aku. hu3. xper... kelemahan akan cuba dibaiki oleh pengajur yg akan datang... yg penting aku dapat tgk ASIMO yg cute ittew...

redzuwan said...

hrmmm: mentang2 la dah jumpa buah hati kat Hotel Sri Malaysia Johor Bahru, then dapat berjumpa sepupu lagi.....

Melody said...

wah..rindu ngan JB! eh, korg mmg takde tpt lain nk singgah selain singgah selalu ek..dulu aku pi JB pun bwk aku mkn sana gak..tpt favorite siapa sebenarnya ni? hehe

Raja Azrul said...

fendy:-
-hehehe..thanks sbb dtg, insyallah, segala kelemahan akan dibaiki, lgpun kita kan manusia, mana ada yang sempurna...

redzuwan:-
-buah hati?? siapa tue? sentap!!

melody:-
-betul, aku teringat time kita pegi masa gamelan dulu. Seronok sgt2!! act kami nak makan kat anjung warisan tapi dah lewat, tue yang makan kat singgah selalu...

ayie said...

Ulasan yang menarik.....
Tahniah.... Berjaya jugak program kau........

budak_ORGANIK said...

ulasan tersebut...


aku hanya mampu tersenyum + tersengih + etc.....