Travel

Travel

Mengira detik

Saturday, March 06, 2010

Kerja aku semakin sibuk??

Betul lah orang kata kalau kerja di sektor swasta kita akan merasa balik lambat, terpaksa korbankan masa cuti dan sebagainya...

dan untuk itu aku amat-amat bersetuju. Buktinya dalam minggu lepas, aku memang balik lambat. Pulang paling awal jam 7, dan keluar ofis kadang-kadang sampai jam 9. Huhuhu...hari ahad pula terpaksa datang kerja untuk menyiapkan beberapa perkara.

Kenapa pula boleh jadi begitu? apabila kita bekerja, kita akan diberi time line untuk menyiapkan kerja. Kadang-kadang bukan satu atau dua benda, tetapi banyak benda nak kena disiapkan dalam satu masa dan ia perlu dihantar juga pada masa yang sama.

Jadi, untuk pastikan semua siap, maka terpaksa mengorbankan banyak benda supaya kerja akan jadi lebih lancar dan efektif. Huhuhu....

Sebenarnya aku memang dah biasa buat kerja sampai balik lambat ni. Masa aku jadi cikgu dulu, aku mengajar budak2 tuisyen lepas sekolah dan pulang dalam jam 5 atau 6. Kalau ada latihan drama, hari ahad pun aku pernah datang sekolah.

Kenapa? Mungkin aku seronok dan ingin lihat kesempurnaan, maka aku jadi tak berkira dengan apa yang ada..dengan itulah aku merasa kepuasannya. Untuk kerja ini, perkara sama aku lakukan seperti di sekolah.

Teringat juga masa di UMP, aku korbankan masa cuti dan masa rehat aku untuk teater dan debat. Kalau masa cuti sem, aku hanya berada di rumah tak sampai dua minggu. Selebihnya untuk debat. Begitu juga untuk drama, pernah berkampung dua minggu di UMP untuk menyiapkan kerja-kerja drama.

Kalau cuti itulah yang aku lakukan...kalau hari-hari biasa, tidur lewat tu dah jadi mcm rutin. Aku tidur dlm jam 1, menyiapkan perkara-perkara berkaitan kelab. Pernah juga aku buat mesyuarat MT sampai jam 4 pagi....(Mel mesti ingat!).

Begitulah prinsip aku, kalau kerja nak kena siap..maka suka atau tidak kita mesti korbankan masa rehat kita. Huhu.....

No comments: