sekadar coretan

Semasa saya ke Dubai pada September lepas, saya berkesempatan bertemu dengan pekerja hotel yang mana dia adalah orang Filipina.

Saya bertanya " How long you work here?"

" It almost 1 year" Dia berkata.

" U not miss your home?" soalan aku kembali. Dah macam wartawan pulak.
" Of course, everyday...I miss the food, and rain!" jawab dia sambil tersenyum.

" I bring all students from Malaysia to this hotel. They all from private college, and they are rich. So clumsy to handle all of them with my two hands" aku sekadar memulakan cerita.

" They should thanks to god. Malaysian people are rich! " jawapan dia yang memuji orang-orang Malaysia.

Saya terdiam dan terfikir. Sebenarnya, Malaysia ini kaya...jauh lebih kaya dari banyak negara kat dunia ini. Tapi kenapa masih banyak masalah berlaku? Kenapa bangsa kita masih banyak ketinggalan? Hurm...susah nak jawab persoalan tersebut.

Kalau mamat Filipina ni sanggup meredah awan biru untuk ke Dubai mencari rezeki, mengapa tidak kita. Kalau nak kata kita susah, saya rasa ramai lagi orang lebih susah dari kita.

Pendek kata...kita harus bersyukur dan berusaha untuk menjadi terbaik!

"Jangan malas nak bekerja...dan janganlah terlalu bergantung pada satu pihak semata-mata"

Comments

Popular posts from this blog

PTPTN Blacklist..??

Jalan - jalan : New York & Washington DC ( Memohon Visa USA) - part 1

Si Merah...