Travel

Travel

Mengira detik

Sunday, December 12, 2010

dunia semakin kompleks!


Salam sejahtera buat semua pembaca,

Sudah masuk 12 December 2010, bermakna lebih kurang 20 hari lagi, kita akan masuk tahun 2010. Aku pun tak pasti berapa banyak matlamat aku tercapai pada tahun. Segalanya kuserah kepada yang Maha Esa.

Dalam tempoh beberapa minggu lepas, boleh dikatakan aku sangat-sangat tension ( termasuklah ketika aku menulis blog ini)

Kenapa? Pertama, aku bosan dengan sikap orang yang tidak tahu menghargai orang lain dan asyik memikirkan dirinya sahaja. Bagi aku, segala keputusan aku hormat jika kena pada tempatnya. Tidak salah untuk melakukan perubahan, tapi biarlah perubahan dilakukan bersebab dan tidak menyusahkan orang lain. Kadang-kadang ada benda yang tidak perlu kita ubah, dan seeloknya diteruskan dengan landasan yang betul. Terfikir juga aku, mengapa manusia tidak nampak kebaikan seseorang? Mengapa manusia lebih melihat perkara kecil yang hitam?? Aduss...memang pelik!!

Mungkin ramai yang membaca terfikir, apa yang aku tulis ini? Tidak mengapa, ia cuma sekadar luahan secara metafora bagi mereka yang tahu berfikir!!


Kedua, aku mempunyai beberapa group akan depart minggu depan. Memang tension!! Ketika aku cuti, otak aku masih ligat memikirkan kerja di pejabat. Paling geram, apabila ada customer yang tidak faham polisi dan menganggap semua benda boleh dilakukan sekelip mata. Insyallah minggu depan aku akan bertindak sebagai tour leader, tapi kemana?? Nanti aku akan maklumkan!

Ketiga, ketika aku menulis ini, aku berada di bumi UMP. Bumi yang pernah aku jejaki dulu dan menuntut ilmu di sini. Alhamdulillah, aku bertemu dengan rakan-rakan lama dan adik-adik junior UMP. Aku ke sini adalah untuk debat, sempat jugaklah aku berjumpa dengan adik-adik kelab kebudayaan, kelab lama aku dulu. Banyak juga cerita, tapi aku anggap itu sebagai rencah dalam menguruskan sesebuah kelab.

Untuk debat, sebagaiman biasa, aku cuba membuat terbaik. Latihan debat ini aku sebenarnya sudah atur sejak minggu lepas ( walaupun ia adalah plan adhoc). Tapi malangnya kehadiran aku kali ini dianggap seperti "gila kuasa" oleh sesetengah pihak. Entahlah, aku tak pernah merasakan diri aku hebat, cuma aku inginkan terbaik untuk adik-adik aku bagi menghadapi debat diraja nanti.

Benar, aku tidak mempunyai kuasa untuk mengubah segala keputusan mereka buat, tetapi aku juga berhak memberikan cadangan dan pandangan. Mungkin, cadangan aku dianggap bersifat monopoli, ataupun mementingkan diri, tetapi aku hanyalah insan biasa. Aku cuba menilai apa yang berlaku dan cuba membuat percaturan terbaik demi debat yang amat kucintai.

Paling aku kesali, apabila tindakan-tindakan aku ini ditafsir sebagai "hebat" dan akhirnya kerana perkara-perkara ini, hubungan persahabatan terjalin ditengah jalan putus begitu sahaja. Adakah itu satu pemikiran yang waras untuk mereka yang bergelar "dewasa"?

Entahlah...memang benar kata orang, dunia ini sangat kompleks! Sukar untuk mengharunginya, dan kadang-kadang kita perlu menjadi ego untuk kebaikan diri kita daripada orang lain.

Terima kasih!

** Entri ini aku tujukan kepada beberapa pihak, mungkin satu bentuk sindiran, tetapi bagi mereka yang tak paham..aku ucapkan terima kasih kerana membaca entri ini sehingga ke akhir tinta.

5 comments:

Muhamad Nor @ Mamat @ Putra said...

hola abg :).. lame x posting yea :).. sabar je la , nie isi kandungan masyarakat, ade yang dengki, iri hati kate kte nie belagak bagus, haha.. ramuan hidup bermasyarakat..

p/s: cehh ayat :p..

Raja Azrul said...

mamat:-

Thanks kerana jadi pembaca setia blog abang. Agak bizi sikit dengan kerja, so lambat lah sikit nak update.

hehe..thanks gak atas nasihat berguna anda.

Muhamad Nor @ Mamat @ Putra said...

abg, kt entry abg nie ade word 'undefined' kn kt atas 2.. 2 untuk tarikh, abg kne setting cket, g kt setting > formating > 'date header format' ngan 'timestamp format' abg pilih format Thursday, December 16, 2010 .. nti ilang la 'undefined 2 :)..

Raja Azrul said...

mamat:-
dah try, tapi still sama je..

Raja Azrul said...

mamat:-
eh..dah boleh pulak..thanks!!