PTPTN Blacklist..??

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera!

Update 14 Oktober 2016
Anda boleh membuat pengeluaran KWSP untuk membayar PTPTN. Selebihnya (jika ada baki) boleh buat penstrukturan semula melalui rundingan bersama pegawai PTPTN. Jangan risau, ia lebih baik dan mudah jika dibandingkan anda nak bayar secara tunai. Sila ke pejabat PTPTN terdekat untuk makluman lanjut. SAYA BUKAN PEGAWAI PTPTN tapi saya boleh bagi khidmat nasihat berdasarkan pengalaman.

Topik aku untuk kali ini adalah berkaitan dengan PTPTN. Kenapa? Mungkin ramai yang tahu bahawa PTPTN memang hebat dalam mengambil duit orang kan? Hehehe...yalah, belum dapat lagi kerja kita sudah dibebani hutang. Tapi secara dasarnya, hutang tetap kena bayar. Jadi, bagilah 1000 alasan sekalipun, kalau berhutang ia tetap menjadi tanggungjawab kita untuk membayar.

Baiklah, aku nak berkongsi dengan anda semua beberapa tips dan cara kalau anda telah dikambing hitam ( hehe...blacklist) oleh PTPTN. Jujur, nama aku nyaris disenarai hitam. Alasan mereka, bayaran aku tidak cukup atau sama dengan jumlah bayaran sepatutnya.

Iyalah, jika anda RM28,000.00, anda bayar RM100 sebulan, setahun baru RM1,200.00 kalau sepuluh tahun, baru RM12K, jadi anda kiralah berapa tahun hutang anda akan selesai. Oooppss..itu belum kira yuran proses ke hapa lagi..So faham2 jerlah.

Jadi, aku pun mengambil pendekatan baru. Aku pergi sendiri ke PTPTN di Damansara, dan berurusan dengan pegawai di sana. Nah, aku kena buat bayaran tertunggak RM5K, dan bayaran bulanan RM300. Aku kena buat pemotongan gaji...hehe. Jadi faham-faham jelah kan..bila ikut terma dan syarat, Insyallah nama aku tak masuk list senarai hitam.

Oklah..ini langkah-langkah yang harus anda lakukan sekiranya diblacklist / atau amaran blacklist:-

1. Sediakan dokumen berikut:-

  • Penyata KWSP terkini
  • Slip Gaji terkini
  • Surat rayuan - ini kena buat sendiri ( senaraikan juga duit tunggakan yang anda mampu bayar serta bayaran bulanan)
  • Surat arahan keluar negara ( kalau majikan anda suruh ler...)
  • Apa2 dokumen berkaitan ( macam surat tawaran ke hapa ke...)

2. Terus pergi ke pejabat PTPTN di KL Sentral / Damansara Height. Paling bagus anda ke Damansara Height kerana disitu adalah ibu pejabat(HQ). Jadi senang nak buat rayuan.

3. Kalau ke HQ, terus ke tingkat 6. Ambil no giliran, cakap kat staff kat situ anda nak buat pertanyaan.

4. Tunggu giliran anda, apabila sampai turn, terus berjumpa dengan pegawai tersebut. Ceritakan masalah anda, bila anda nak keluar negara dan sebagainya ( macam kes aku - sebab aku memang kerja selalu out station).

5. Biasanya pegawai akan check no IC anda dulu, dan printkan surat tunggakan. Kalau tunggakan anda RM10,000.00, anda kena bayar separuh dari jumlah tersebut.

6. Cuba berbincang berapa yang anda mampu bayar, dan apa kaedah terbaik buat bayaran. Saranan saya ialah buat pemotongan gaji. Ia lebih cepat berbanding dengan buat bayaran sendiri. Lagipun senang, kerana PTPTN akan menghubungi sendiri majikan anda.

7. Syarat mereka mudah, bulanan anda akan sedikit kalau anda bayar tunggakan banyak. Kalau anda bayar tunggakan sedikit, maka bulanan anda akan banyak. Dengan kata lain, kalau nak clear nama, anda kena bayar juga tunggakan - biasanya minimun RM1000.00

8. Selesai buat perbincangan, apa lagi buatlah pembayaran apa yang patut. Selesai pembayaran, tunjukkan resit anda pada pegawai tadi. Insyallah, selepas 10 minit, nama anda clear. Anda akan menerima satu surat menyatakan nama anda bersih dari senarai hitam.

9. Tapi harus diingat, semua akan berlaku kalau anda duit simpanan /ASB/ASN dan apa2 lagi. Jadi, kalau anda memang tidak mampu nak buat bayaran tunggakan, agak sukar nama anda nak lepas. Langkah terbaik, buat lah pinjaman ekspress macam RHB atau CIMB hehe ( tapi bukan along yer!).

10. Selesai buat bayaran, anda harus check nama anda dengan imigresen sama ada nama anda clear ataupun tidak. Untuk keselamatan, bawalah surat anda ( diberi oleh PTPTN) semasa check imigresen di airport nanti.

Ini adalah beberapa tips yang boleh aku kongsi. Pendek kata, langkah terbaik ialah berbincang dengan pegawai PTPTN. Cuba cerita masalah kewangan anda, dan bagaimana cara untuk anda membuat pembayaran balik. Tapi janganlah cerita masalah bini pulak..memang ler mereka tak boleh nak tolong. Hehe....

Jadi, aku nak ucapkan terima kasih jugalah kepada PTPTN, kerana masih lagi mempertimbangkan rayuan aku. Insyallah..lepas ini aku dah tak payah nak pikir pasal bayaran bulanan dah kerana gaji aku akan dipotong terus setiap bulan.

Tahniah jugalah atas servis mereka yang cekap! Harap-harap usaha ini diteruskan supaya hutang-hutang PTPTN dapat dibayar dengan lebih efisyen.

( Unit senarai hitam, aras 6, bangunan chase perdana)


( semasa menunggu)

( kaunter menunggu..psst..ramai gak kena black list tahu!)

Bagi mereka yang inginkan contoh surat rayuan, sila e-mailkan terus kepada saya. Ini memudahkan urusan saya menghantar lampiran kepada anda. Maaf, mungkin saya tidak melayan permintaan anda jika anda membalas komen di dalam blog saya.

Terima kasih.

Comments

Vivian said…
Hi Azrul,

Jika jumlah tertunggak saya ialah RM 3500, jika saya mampu buat bayaran tertunggak RM 3500. adakah saya masih nak tulis surat rayuan rasmi? jika memang nak tulis surat rayuan, boleh ke you send me the sample of surat rayuan rasmi tu?
Raja Azrul said…
Hi Vivian,

Sorry late reply..baru perasan you punya komen.

Ok, pertama, u kena check either nama u blacklist atau tak? jika tak, u boleh proceed payment tunggakan dengan PTPTN dan bayar bulanan seperti biasa.

Untuk jawapan selamat, saya cadangkan u pergi terus ke Damansara Height ( HQ PTPTN) dan dari situ, u boleh bincang dengan pegawai disana.

Saya rasa tak perlu buat surat kalau belum blacklist, tapi kalau kena buat, saya ada contoh. Nanti saya e-mail pada u jika mau.

Thanks
Vivian said…
I dah check dan nama saya telah di blacklist... bole u email me contoh surat tu? saya nak ke HQ PTPTN tmr.
thank you very much
Raja Azrul said…
Vivian,

Sila berikan your e-mail. Selain surat, sila bawa penyata KSWP, surat dari majikan (jika keluar negara), salinan slip gaji.

Thanks
Azrul.
Xandrace said…
hi azrul. sy yus.sy nk buat surat rayuan utk dikeluarkn dr blacklist tu dlm this week.boleh tak awk email sy contoh surat rasmi utk rayuan ptptn tu?plss..i really need it..terima kasih bebanyak..
Raja Azrul said…
This comment has been removed by the author.
Raja Azrul said…
Yus,

Boleh...sila berikan e-mail anda.
abd said…
boleh tolong e-mailkan sy cth surat rayuan tu...sy nak ke hq ptptn utk settlekan
Raja Azrul said…
yup...sila berikan e-mail atau e-mail terus kepada saya - raja.azrul@gmail.com
noor said…
sy pun nak jgk surat tu boleh^^
Raja Azrul said…
noor:-

Boleh..emailkan kepada saya. Insyallah, sedikit sebanyak dapat membantu rakan-rakan di dalam kesusahan.
Anonymous said…
salam Azrul,

bleh sy dapatkan cth surat rayuan?

ini email sy
zureena2907@gmail.com

TQ =)
Raja Azrul said…
Zureena,

Saya sudah terima e-mail anda. Insyallah, saya akan e-mailkan contoh surat dalam tempoh terdekat.
salam azrul..apa khabar?..good info..nak juga contoh surat rayuan tu..boleh tak?..emelkan --> zarinayunus297@yahoo.com
fida said…
salan azrul,

Boleh x awk emailkan saya contoh surat rayuan tuh...saya ingat nak clearkan nama saya dari blacklist ptpn.ni email saya fida499@yahoo.com

thank you.
Anonymous said…
salam,

boleh share surat rayuan tu dgn saya? email azryn_1891@yahoo.com

tq!!
Unknown said…
hi azrul,

berapa ya kena bayar untuk clearkan blacklist ni...contohnya pinjaman rm20k, duit guaman dalam rm250...

n bleh tolong emailkan surat rayuan x? ahmad.hamidon@gmail.com

thanks you
Raja Azrul said…
to all readers,

Kalau nak surat tu, sila e-mailkan terus kepada saya..insyallah, saya akan terus balas..raja.azrul@gmail.com

besballat,

Hi...duit pendahuluan tu bergantung baki dalam ptptn anda. Saya tak berani nak cakap, lebih baik jumpa sendiri dengan pegawai PTPTN.

Kalau nak contoh surat, sila e-mailkan terus kepada saya.

Azrul.
lynn said…
salam..nk tanya..

if kita check kat ptptn blacklist n dpt tahu nama kita tidak disenaraihitamkan (walaupun still ada hutang n a few years x byr skit pun cos ada masalah kewangan) mcm mana yer?

still on blacklist or masih ada harapan nak ke luar negara

bkn apa...incase bila sampai kat airport, tiba2 imigresen x bg masuk lak...cos dah byk kali check..nama still valid to go oversea...kat imigresen pun check ok..not blacklisted

thanks
Raja Azrul said…
lyn:-

Ada dua cara, pertama semak dengan PTPTN dan kedua, semak dengan imigresen. Saya pun buat begini dahulu. Bukan apa, takut PTPTN lepas, tapi imigresen masih tak lepas. Bahaya tu...

Anda boleh semak terus di laman web mereka. Insyallah..data disitu sahih dan boleh dipercayai.

Nasihat saya..bayar lah yer..hehe...
lynn said…
ok..thanks...dah byk kali check..status ok..

yup...akan continue bayar bila settle down dgn PTPTN.
Anonymous said…
boleh bg sy x contah surat..sy dah kene blacklist...ni email sy..saidatul_16@yahoo.com...tq..
abahari85 said…
Hi raja azrul. Sy perlukan contoh surat rayuan utk kes saman. Bole bg x contoh surat rayuan awk. Ni email sy. abahari85@gmail.com.

Tq.
abahari85 said…
Hi raja azrul. Sy perlukan contoh surat rayuan utk kes saman. Bole bg x contoh surat rayuan awk. Ni email sy. abahari85@gmail.com.

Tq.
Raja Azrul said…
hi Abahari,

Insyallah..nanti saya e-mailkan.

Azrul
Shiela Rahim said…
assalam..bole x emel kan saya contoh surat rayuan tu jugak??
tahanx in advanced =)
rusila.arahim@gmail.com
zaini said…
salam,
hi azrul, sy dah email kat awak utk cnth surat rayuan blacklist..... harap awak dpt reply secepat mgkn ye.... time kasih.... along_psyco@yahoo.com
Anonymous said…
salan azrul,

Boleh x awk emailkan saya contoh surat rayuan tuh...saya ingat nak clearkan nama saya dari blacklist ptpn.ni email saya wanazaniyuhanis@yahoo.com

thank you.
Raja Azrul said…
To all reader,

Sila emailkan terus kepada saya - raja.azrul@gmail.com. Ini adalah untuk memudahkan saya reply dengan cepat dan pantas. Mohon kerjasama anda.

Terima kasih.
Azrul.
jue said…
akum..leh tlg emelkan contoh srt rayuan x?zamzurainijue@yahoo.com
sya ni blacklist ptptn..suami slalu g oversea..sya risau klu kna ikut suami ,imigresen xlepas..
saya plak x bekerja..
ada cadangan utk sya x?
hrp dpt mbantu..tqvm
si cokelattte said…
salam.. tadi seearch2 la pasal ptptn n finaly i find out kene blacklist..aduss... im going to jedah... baru nak buat pasport.. boleh tak email kat saya contoh surat rayuan yang awk buat? plissss... asap... thnk ye.. hantujeng3@gmail.com
Raja Azrul said…
si cokelatte..

Pls email to me. Saya senang nak reply.

Thanks
si cokelattte said…
hantujeng3@gmail.com
ayu said…
hai... morning... blh tak, minta tlg email contoh surat rayuan tu? nama tersenarai dlm blacklist ni... tq... rozainisajap@yahoo.com
Raja Azrul said…
ayu:

Boleh tak e-mail terus kepada saya...sebab saya boleh terus reply...
terima kasih.
Anonymous said…
sy pn nak jgk contoh surat rayuan.
pls email me at syurgajannah@yahoo.com
Anonymous said…
salam bro azrul

emailkn sya surat cth rayuan di hidupseni@yahoo.com.my
halim said…
salam azrul

emailkn sya surat cth rayuan di
halim said…
salam...azrul
tlong sendkn cntoh surt rayuan...
alim_016849@yahoo.com.my
woanchi said…
Boleh x awk emailkan saya contoh surat rayuan tuh...saya ingat nak clearkan nama saya dari blacklist ptpn.ni email saya wwcvik@hhotmail.com
Raja Azrul said…
Halim/Woanchi/ Pembaca budiman:

Sila e-mailkan terus kepada saya raja.azrul@gmail.com

Ini memudahkan proses saya mereply...

Azrul
fahmy said…
Salam azrul...

Mintak jasa baik juga nk surat contoh tu boleh x?hehe....email saya fahmy@tazbay.my
thanks... :-)
keeMASan said…
nak contoh surat tu jgak..bkn utk saya but untuk tlg anggota sy yg dh kena blacklist..tq
email sy mass_eena@hotmail.com

tq very much..
Anonymous said…
saya nak gak cnth surat rayuan tu ble tak..? :)

email- w_norsarina@yahoo.com
Tasnim said…
hi azrul,

i need your help too!!! could you please email me the example for the blacklist letter.

artistictasnim@yahoo.com

thanks so much!!!!
Tasnim said…
This comment has been removed by the author.
dyana said…
Hi Azrul,
sy pun menghadapi masalah yg sama, bleh email surat rayuan tu kpd sy..email: dyana.yahya@gmail.com.
Amount potongan gaji yg PTPTN akan buat berdasarkan kemampuan kita atau mereka dah tetapkan figure yg perlu dibayar stiap bulan? thanks..
IIInorzIII said…
salam azrul,
hye sy da email utk cth surat tu..huhu
Anonymous said…
salam...blh x send cth surat??email sy nuarifah@yahoo.com
Reena said…
tolong email contoh surat rayuan kt saya k.. sgt2 memerlukan.. butterflyreena@gmail.com
tqvm..
Anonymous said…
Salam...minta jasa baik tuan emailkan contoh surat rayuan tu ke demah_lions@yahoo.com...jasa baik tuan amatlah dihargai..tq..
Anonymous said…
Hi Azrul...

sye nak jugak contoh surat rayuan tu leh x??
sebelum ni sye ade terima surat saman, suruh naek makamah pd 24-08-2011.. dan kene denda 4500.. sye tel ptptn, die kate klu da buat payment sebelum tarikh tu xpayah naek makamah...
sekarang da buat bayaran da... tp die soh buat SURAT RAYUAN TARIK BALIK DARI NAIK MAKAMAH... awak ader format tu x? tQvm...
Raja Azrul said…
Kepada pembaca budiman:-
Dimaklumkan bahawa saya hanya boleh memberikan contoh surat seandainya saudara/i e-mail terus kepada saya. Mohon kerjasama daripada anda.

Anonymous (2):
Saya tidak ada contoh surat naik makhamah...mungkin saudara/i kena karang sendiri :-)
Anonymous said…
hi azrul, saya housewife...dan saya kena ikut husband outstation kat singapore..pada 26/8 ni...saya baru dpt tau yg nama saya sudah diblacklistkan...

macam mana nak mintak budi bicara untuk bayar plepasan utk kluar n contoh surat rayuan yg perlu saya buat...

terima kasih..

-siti-
Anonymous said…
can u send me surat rayuan rasmi pelepasan senarai hitam ptptn ?
NoU said…
salam azrul...
saya juga nak mintak tolong awak emaillkan surat rayuan tu ke email saya. saya nak buat rayuan untuk clear dari senarai hitam dalam masa terdekat ni. tqvm

nmazlia@gmail.com
Anonymous said…
me too...
surat rayuan untuk clear dari senarai hitam...

may_tsn83@yahoo.com

thanks a lot =)
Raja Azrul said…
Dear all,

Please email to me...

Azrul
Raja Azrul said…
To all readers,

Kalau anda ada surat sokongan dari majikan, ia lebih banyak membantu untuk pelepasan. Tapi kalau tiada - macam kes ikut suami...kena lah bagi informasi yang jelas seperti surat majikan suami..etc...

kalau melancong, better sertakan sekali tiket penerbangan...

Azrul
Anonymous said…
Salam Azrul,
Boleh emailkan sekali sample surat tu dekat saya..ini email saya..qayla_qaleesya@yahoo.com
Anonymous said…
boleh x nak cth surat rayuan blacklist jugak?tqvm..
nyah_faly@yahoo.com.my
Anonymous said…
hi,bleh sy dapatkan cth surat rayuan?

serrine1212@hotmail.com
carren said…
soriii..telupa pla e-mail..carrant86@gmail.com
kalau boleh secepat mungkin kerana saya akan keluar negeri hujung tahun ini..
terima kasih!
Anonymous said…
Hi All,

I just got my issue solved with PTPTN. Just to share some thoughts on the process and proceedings.

As I am working in Singapore, the Immigration blacklist is really a pain, so i got no choice but to resolve this asap. But, I am not wanting to pay everything at once (bad financial planning). So here is how,

1) No point calling up PTPTN on their hotline. You wait super long for them to end up saying 2 things; you have to pay full and it will take 7 working days to process.
2) Like aforementioned, prepare the following,
i) Surat Rayuan
ii) Latest Payslip
iii) Maybank/CIMB Account with Standing Instruction (SI)
iv) Cash/Cheque/Bank Draft for initial DP
3) Drive up to PTPTN HQ (Wisma Chase Perdana, Level 6)
4) Just say you are blacklisted and take your number.
5) Highlight your issue to the officer and make it a point that you WANT to pay back but in small amount (Say, just got job la, need to take care of bro and sis la; you know the drill better)
6)They will ask you for a initial DP, an amount you can afford. They will ask for 50% of total, go ahead if you can. But I started with 10%, then later agreed to approx. 25% (2.5K from total of 8K). The remaining amount can be paid in monthly basis, any amount you can afford be it RM100 or RM1000. But, you MUST get a SI for this either with Maybank or CIMB (there is a Maybank next door, so quickly opened an account and got the SI done immediately)
7)Now for the blacklist, tell them you need to get it cleared ASAP (say you have booked flight, and leaving in 1 or 2 days la) Since I am already working, was not an issue as they understood the urgency)
8) Issue a cheque for the DP, submit the SI and in 30mins I was out of the building.
9) Checked online, blacklist cleared the next day itself.
10) Back to work :(

Hope it works for you as well,
and I dun have the surat rayuan sample la, so sorry. I had to write one on the spot with a paper and pen...

P/S: During the nego process, dun be embarrassed; it is your money and can only pay the way you can afford... Ladies, cry if you can :D
Raja Azrul said…
Anonymous

Thanks for your good explanation. Yes, I face same problem like you. The best way is to go directly to their HQ. Negotiation is the best way.

My point here, bring extra documents to support your reason. And of course, PTPTN want your money, so you must pay outstanding at least RM1k.

Anyway, after your name cleared, don't forget to pay as what you promise.

Azrul
Anonymous said…
hello, boleh tolong emailkan contoh surat rayuan? adakah U also terima saman dari mahkamah???

james830228@hotmail.com
Raja Azrul said…
to all,

Kepada sesiapa yang inginkan surat rayuan, sila emailkan terus kepada saya. Jangan tinggalkan komen disini, takut saya tak berkesempatan untuk membalas. Sekiranya anda hantar email kepada saya, ia memudahkan urusan saya untuk membalas dan menghantar lampiran.

Mohon kerjasama para pembaca yang budiman.

Terima kasih.
Gia said…
salam..boleh i nak mintak contoh surat?emel i giahassim@gmail.com lepas tu berapa lama nama boleh clear if i setelkan payment?

thanx
saya nak bayar tunggakan RM7000 esok sebab next week kena outstation, so kalau bayar esok bila nama blh clear, and blh tak e-mail contoh surat rayuan... thanks

farah_eisya@yahoo.com
Anonymous said…
salam bro.

minta tlg sikitkalau boleh emnailkan juga surat thu dgn saya. hehe..,

api_hafiz@ymai.com tqsm.
Miza said…
salam...saya amat memerlukan contoh surat rayuan pengurangan bayaran balik bulanan dari saudara..nie alamat email saya

baguihbudaknie@gmail.com

terima kasih byk2..
hope to hear from u soon.. :)
Anonymous said…
Assalamualaikum,

saya tak dapat cari email en.azrul,
boleh tak saya nak contoh surat rasmi untuk rayuan

nie email saya
dmhusainuddin83@gmail.com

Terima kasih..
Anonymous said…
This comment has been removed by the author.
Mas said…
Jika jumlah tunggakan saya RM600,slepas saya menghubungi PTPTN tadi,n mereka bgtawu nama sy hmpir diblacklistkan dlm blan depan,tp setelah saya check nama sy belom dlm snrai black list,bole x saya membuat byaran bulanan Rm100 secara biasa?
Anonymous said…
Salam Azrul,

Boleh hantar contoh surat rasmi pada saya di email marlinah_yaakub@yahoo.com & marlinah.yaakub@sure-reach.com..

thanks so much.

Marlinah Yaakub.
kozi92 said…
salam, azrul...
saya siti, boleh saya dapatkan contoh surat rayuan tu? kalu boleh secepat mungkin. Ini email saya die_cty81@yahoo.com. TQ
kozi92 said…
This comment has been removed by the author.
myNana said…
saya btl2 perlukan pertolongan....
blh tak mintak contoh surat rayuan ptptn.... buat dlm bahasa ape ye? bahasa melayu or english?? saya nak tau format je....
khairul_mazliana@yahoo.com
tQ sgt2 kalau dpt membantu
Raja Azrul said…
Kepada para pembaca,

Terima kasih atas komen anda...sila emailkan secara terus kepada saya jika anda inginkan surat rayuan. Surat rayuan harus dalam bahasa Malaysia.

Apa yang penting bukanlah surat rayuan, tetapi alasan yang anda berikan..dan duit pendahuluan yang secukupnya.

Azrul
anahiar said…
salam azrul,

boleh x nk cth surt rayuan tu, really need it. thanks.

email:rkyd_806@yahoo.com.my
Anonymous said…
hi azrul,
saya syakirah. thanx for the info.. camne nk emel awak? tak tahu emel.. erkk.. ni emel saya... boleh kongsi contoh surat rayuan tak? thank u in advace.. hihi..

syakirah7@yahoo.com
demimz said…
assalam...info yang terbaik sekali...
boleh emelkan saya surat rayuan tu?terima kasih banyak2 ye?

demimz@yahoo.com
sabie said…
salam.blh x klu cik azrul tolong email kan surat rayuan ptptn tu kt sy,pening sy mencari last2 jumpa juga kat blog u nie.nie email sy shamimhilman@yahoo.com.my.
blogger@tive said…
Assalamualaikum wbt.betul2 memerlukan contoh surat skrg ni. dh puas search tp jumpa byk web yg kena hacked.minta emailkan kt evolution_matrix7@yahoo.com .....tq!
Anonymous said…
hi azrul....help me hantar surat contoh....azarulwan87@yahoo.com...tq
Amy said…
As'kum Azrul,

Saya perlukan cth surat rayuan tu...
terima kasih

email saya: hemiliaamy@yahoo.com
Anonymous said…
boleh tolong emailkn sy contoh surat rayu.. hantar ke haslimo_86@yahoo.com
suren said…
hi thank u for the brief explanation ...wish to have the surat rayuan...pls email me at manick77@gmail.com thank u
zafiranwar-29 said…
salam azrul......boleh emelkan kepada sy juga cth surat rayuan.. TQ.
mutiarabiru38@gmail.com
dodi said…
salam azrul..
boleh emailkan kt sy x contoh surat rayuan 2..sy dah check dan mmg nma sy dah d blacklistkan..huhu..
my email: mr.qong@yahoo.com.my
atau : nurulhadi.hamid@simedarby.com
dodi said…
hye azrul..
boleh emailkan kt sy skali x pasal cth surat rayuan 2...
my email:mr.qong@yahoo.com.my
thnks..
Anonymous said…
assalamualaikum...boleh tolong emailkan contoh surat rayuan. annabellaadam1@gmail.com
dodi said…
bro..mcm mna nk email kt ko?boleh bg ur email?
Raja Azrul said…
to all readers,

Sila emailkan kepada raja.azrul@gmail.com untuk contoh surat rayuan. Ini bertujuan memudahkan urusan saya membalas email anda semua.

Jika saudara/i membalas komen disini, berkemungkinan besar saya terlepas pandang, memandangkan saya jarang membuka blog saya akhir-akhir ini. Mohon kerjasama demi kebaikan semua.

Azrul.
Anonymous said…
boleh x nak cth surat rayuan blacklist jugak?tqvm..
a.anees85@gmail.com
Anonymous said…
terima kasih atas sharing Raja Azrul. It's been very helpful. I just negotiated with the officer and get my name cleared from the black list yesterday by following Raja Azrul experience.

Thank you again for sharing and especially on the surat rayuan template.
Anonymous said…
Hi Azrul,
Saya Hana. Boleh emailkan contoh surat rayuan kepada saya di kayna_6684@yahoo.com ..thank you.
md said…
salam Azrul,

bleh sy dapatkan cth surat rayuan?

ini email sy
mdhirul@gmail.com

TQ =)
Asyadin said…
This comment has been removed by the author.
Asyadin said…
Askm En.Azizul boleh email kan surat rayuan ,memerlukan sangat tq.

addienz@gmail.com
mailin said…
mailin,

salam...Azrul..boleh tlg emailkan contoh surat rayuan tu...perlu sgt sbb dpt keja bln dpan yg memerlukan pasport...tlg ye emailkan ke...

mailinmansur@yahoo.com
Raja Azrul said…
Salam...

Sila email terus kepada saya. Terima kasih ya!!!!

Azrul
Anonymous said…
Salam Azrul,
Blh x emailkn sy surat rayuan tu. Really appreciate your help. Thanks.
Email sy cadbury132@yahoo.com
Anonymous said…
Hai..
Mohon emailkan saya contoh surat rayuan ptptn di email : mazz_meh@yahoo.com
Jasa baik encik amatlah saya hargai..
Anonymous said…
salam azrul..apa khabar? such an important info you have here. minta tolong e mailkan cth surat rayuan ke nurhana_mahad@yahoo.com. your help is much appreciated.
mailin said…
salam, bole tak emailkan contoh surat rayuan tu ??sebab surat tu perlu sgt utk bulan dpn ni dpt kerja :) ni email saya mailinmansur@yahoo.com
Anonymous said…
boleh saya minta contoh surat rayuan blacklist ptptn tak. ni email saya sue.nuar@yahoo.com
Anonymous said…
hi, i'm blacklisted and i'm still studying. I got the ptptn loan for my diploma in my previous college but i did not complete as i wanted to take up degree offered by other college.I was not aware that i have to pay then only i can apply a new one. Now my fathers passed away 2 yrs back. So there is no one can help me in paying the loan back. But i really need my name to be cleared from blacklist and i dont mind paying a small amount to ptptn every monthg like RM 200. I have no idea what to do. Pls help
Anonymous said…
salam.....azrul

saya nak minta tlg ..boleh emailkan saya surat rayuan tu...ni email says

su_0702@yahoo.com

terima kasih banyak2..

salam
Anonymous said…
salam Azrul,

bleh sy dapatkan cth surat rayuan?

ini email sy
oystergurl25@gmail.com

TQ =)
Anonymous said…
AsSalam En Azrul,

Kalau saya nk contoh surat rayuan tu boleh tak? Tolong emelkan ke conan1432003@yahoo.com. Da kene blacklist,igt nk clearkan la...thanks
cath said…
This comment has been removed by the author.
cath said…
As Salam encek azrul..

boleh emailkan sy surat contoh tu untuk rayuan blacklist?

cathburry@gmail.com


terima kasih byk2 harap dapat reply asap..
Anonymous said…
salam,

hai Azrul..boleh emailkan kpd saya cth surat tuh ....

nubia_ibrahim@yahoo.com

Thanks..
Anonymous said…
Salam mohon bantuan email kn cnth surat...are_toymolek@yahoo.com.my
Anonymous said…
salam..mohon email ke saya juga cth surat tersebut boleh?saya pnh buat surat rayuan tapi tak dilayan..tlg ye..tqvm en azrul.. :)

inspirasihearty85@yahoo.com

p/s: minta tlg remove komen ni ye pas amik alamat email..tq :)
Raja Azrul said…
This comment has been removed by the author.
Raja Azrul said…
Kepada semua pembaca,

Sekali lagi, saya mohon..sila hantar terus email kepada saya jika anda inginkan contoh surat rayuan. Ini untuk memudahkan urusan saya membalas dengan cepat. Email saya di raja.azrul@gmail.com

Terima kasih
Azrul
Anonymous said…
salam... haii... saya nk contoh surat rayuan rasmi utk ptptn 2.. blh x emailkn kt saya sweetgirlz_87@yahoo.com.. tqvm (^_^)
Anonymous said…
Salam Bro,
wargh2 dah clear ka blum "black listed" bro..
Sama cam eden ni haaa, skang ni masih dlm proses tuk clearkan nama, 10k jew pun.
Lepas naik court aritu,'c' PTPTN nie lagi mengganas, kenakan caj 8% plak atas keseluruhan baki, adusshhh...
http://credit2u.wordpress.com/2010/12/11/pinjaman-ptptn-bayaran-ansuran/
latifah said…
salam..maaf, boleh tak nak jugak contoh surat rayuan tu..nnt emel kat saya di rulz_7873@yahoo.com. tima kasih..
Anonymous said…
hye..boleh ke tolong emailkn contoh surat rayuan untuk saye,..
pinkycyqa@yahoo.com
tq..plss ya..
Anonymous said…
please email me sample of surat rayuan.

esther.lhk@hotmail.com

Thank you very much
yang redha said…
asmkm!boleh tolong sendkan cth surat rayuan tu? radiahshalwa@gmail.com
syam said…
salam azrul..!!!

saya nak sgt surat rayuan 2..can u send it to me.?
my email : e_syam5589@yahoo.com.my

thanks sgt2..!!!:)
Anonymous said…
pls email surat rayuan to safirn_ridha@yahoo.com

tqvm
siti fairuz said…
Salam Azrul..
Mohon jasa baik awak emailkan contoh surat rayuan di address sy :sfza.siti@gmail.com
Terima Kasih :)
Anonymous said…
Salam,

Status saya-notis guaman.Apa yg perlu saya buat untuk memulakan bayaran?Boleh tak bg sample surat rayuan 2 jugak?Terima Kasih.

Email saya : lilyjaff@yahoo.com
Anonymous said…
Hi Azrul... wht is ur email address? I nak minta cth surat rayuan nama disenarai hitamkan oleh ptptn drpd u... Tq
Anonymous said…
Salam Azrul, can i hav ur email address? Boleh I minta contoh surat rayuan nama disenaraihitam ptptn drpd U... thank you Azrul.
ryza said…
Salam Azrul,

nama saya DAH disenaraihitamkan, and since saya tengah sambung belajar lagi, so saya xde income pun nak byar dalam jumlah yg bnyak sekaligus.

saya ada call PTPTN and dorg soh tulis surat rayuan and nyatakan cara nak langsaikan hutang2 tu every month. kalau sy ckap nak byar RM100 je every month rasa2 dorg time xrayuan tu?huhu..student mane byak duit nak byar byk2..

boleh x emelkan contoh surat rayuan utk PTPTN ?

nrrizwannian@yahoo.com
man said…
i need surat rayuan too... :"(
hazmansaleh_87@yahoo.com...
ZaLIELoVEfARrA said…
As Salam Azrul, Boleh saya minta contoh surat rayuan nama disenaraihitam ptptn?
thank you Azrul.


zalie666@gmail.com
Anonymous said…
salam Azrul,

bleh sy dapatkan cth surat rayuan?

ini email sy
azfar.amri@gmail.com

TQ =)
sepu said…
Salam azrul..

Bleh sy dptkn juga cnth surat rayuan..

Email sy sepudin_tp6723@yahoo.com
Anonymous said…
salam Azrul,

saya yanti
bleh sy dapatkan cth surat rayuan?
saya nak tanya jugak kalau nak g sabah sarawak boleh x kalau kite dah kena blacklist

ini email sy
haiqal_adiq@yahoo.com.my

TQ =)
yuri said…
salam azrul,

boleh sy dapatkan contoh surat rayuan......

email sy yuriharuka@ymail.com
yuri said…
salam azrul,

jgn lupa send kn sy contoh surat rayuan tu ya,

tq,
Anonymous said…
hye!can i have the letter as well?
mail to me ayue_aminuddin@yahoo.com,
thanx!
Anonymous said…
Hi Azrul,

Nama sy tlh tersenarai dlm senarai hitam ptptn, bolehkah minta tolong email contoh surat rayuan ke email sy?

Ribuan terima kasih kalau dpt send ke email: tyh_may@yahoo.com
Dinsdag Store said…
Hi Azrul,
Thanks for so much info. Nama saya pun dah blacklisted imigresen dan baru nak proceed bayaran melalui kwsp. Boleh u send me sample of surat rayuan rasmi to my email? shqistina@gmail.com
Thanks :')
Anonymous said…
hye.bro azrul

blh x i nk minta contoh surat rayuan tu...urgent sangat...minta bro sent kat i punya email blh nizafgan@gmail.com. thanks..
Anonymous said…
bleh x send juga surat rayuan tu.sayangalin@yahoo.com...
tq
Anonymous said…
hi Azrul,blh bagi cnth surat rayuan kat saya ..emeil saya rosain_farhana@yahoo.com.my
salam azrul..boleh emailkn sy jgk surat rayuan tu? mazlinbasha@yahoo.com / olen_kml@yahoo.com
salam azrul...boleh emailkan saya jugak^^___^^
mazlinbasha@yahoo.com.. / olen_kml@yahoo.com
Ray Blake said…
Salam Azrul, jasa baik untuk emailkan contoh surat rayuan PTPTN kepada saya. Thanks.

azmin81@hotmail.com
naddy said…
hi azrul,
byk info sy dpt dr u.pls send cth surat penarikan dr senarai hitam imigresen.polaris4335@yahoo.com
Unknown said…
boleh emailkan saya sample surat..minggu depan saya nk kena masuk court..

zaki_players@yahoo.com
jayy said…
hi..
boleh email kan saya contoh surat rayuan
ini email saya kayjayy@gmail.com

terima kasih
julia hashim said…
slm,

sy nk mtk contoh rayuan surat tu boleh?

juliett_05@yahoo.com
Anonymous said…
SLm,

sy nk mtk contoh surat tu boleh?
raja84 said…
En.Azrul,

Boleh minta contoh surat rayuan Blacklist x.. email sy rajaeffy@gmail.com
PKDN said…
salam,

boleh sent tak contoh surat rayuan tu?

zuoerl@yahoo.com
Anonymous said…
Salam Azrul, jasa baik untuk emailkan contoh surat rayuan PTPTN kepada saya. Thanks.
-azrul ashwa-

azrul6350@gmail.com
Anonymous said…
Salam Abg Azrul,

Kindly need ur help utk send contoh surat rayuan.

Mine : na_hayati@yahoo.com

Thank you.
Anonymous said…
hai Azrul..
Nama sy dh di blacklistkn oleh ptptn..i da check both kt imigresen and ptptn itself..Can u please email me contoh surat rayuan tu?I need it urgently..
ni my email rosenanizaothman@yahoo.com
Thanks in advance..
Anonymous said…
hi Azrul..
sy sattis.sy nk buat surat rayuan utk dikeluarkn dr blacklist tu dlm minggu ni.boleh tak awk email sy contoh surat rasmi utk rayuan ptptn tu?i really need it as soon as possible..plss..thank you very much..
ini e-mail address saya sattis_ski@yahoo.com
Anonymous said…
Hi Azrul..tolong email sample surat rayuan..email saya emsiapa@yahoo.com.sg..thanx..
Anonymous said…
surat rayuan sample thanks
nice_dona2001@yahoo.com
Raja Azrul said…
To all,

Sekali lagi saya mohon kepada sesiapa yang inginkan surat rayuan tersebut, sila email kepada saya, raja.azrul@gmail.com

Terima kasih,
Azrul
Suriati said…
Dear Azrul,

Saya dh emel u,can u reply my emel immediately cause i need the letter asap.

Thank you.
Suriati
Anonymous said…
hi Azrul..
im jayah here....my name in black list ady..so i need surat rayuan copy
i really need it as soon as possible..plss..thank you very much..
urgent tq...
Anonymous said…
hi Azrul..
im jayah here....my name in black list ady..so i need surat rayuan copy
i really need it as soon as possible..plss..thank you very much..
urgent tq...
email: jayahjalagobal@yahoo.com
caisha said…
salam azrul...saya dh email... tlong hntar surat contoh scepat mungkin...sy ingt nk pegi esuk tuk buat rayuan...tq...
caisha said…
hi azrul..my email..caisha@gmail.com
Anonymous said…
salam azrul,
sy dh email ke azrul,tolong reply secepat yg mungkin...terima kasih.
email:freako_wasabey@yahoo.com
nandhini devi said…
hi bro, immediatelly i want example of surat rayuan rasmi ptptn.. can u send me as soon as possible.. thank you. my email ID: nandhinidevi87@yahoo.com
azri said…
Salam Azrul...
Saya nk menegrjakan umrah bersama parent,,
so bleh x azrul tlong emelkan contoh surat rayuan...
emel saya : adzrimuhammad@gmail.com
salahuddin said…
salam.. boleh tak kongsikan surat rayuan yang disebutkan.

sy telah diblacklist dan berkemungkinan akan dihantar keluar negara.

email di salahuddin.my@gmail.com

thanks.
MHazrat said…
Assalamualaikum...
boleh tak bro send lampiran surat rayuan dekat sy??
jika ada surat untuk wat pemotongan gaji pun elok gak...

ni alamat email
1. haz_nym@yahoo.com
2.mohd-hazrat_hasbullah@agilent.com

terima kasih bro..
Anonymous said…
tlg emelkan cntoh srt rayuan ke museweezer@gmail.com..ASAP plse.thanks so much bro
jameslcc said…
salam.....azrul

saya nak minta tlg ..boleh emailkan saya surat rayuan tu...ni email says

james_lee1208@hotmail.com

terima kasih banyak2..
really thx...
Anonymous said…
slm ,

hai sy pun nk juga
angelsnow_gurl@yahoo.com

mekacih ;)
rINIe said…
salam,

hai,sy pun nk contoh surat rayuan..plzz..
email kn kat saya:
ediana_azrienie@yahoo.com
ediana.azrienie@gmail.com.

tQ raja azrul ats u punya penerangan sgt membantu..
Raja Azrul said…
Salam untuk semua pembaca,

Saya mohon untuk anda semua untuk menghantar email terus kepada saya. Untuk makluman, saya amat jarang buka blog, dan sekiranya anda menghantar email secara terus ia akan memudahkan proses membalas.

Namun, sekiranya saya lewat membalas, berkemungkinan saya tidak sempat membuka email kerana saya berada di luar negara atau pulang ke kampung. Insyaallah, saya akan cuba juga membalas dan berkongsi maklumat dengan anda semua.

Saya juga sarankan untuk anda pergi berjumpa dengan pegawai PTPTN sendiri, berbincang dengan lebih lanjut mengenai proses bayaran dan duit pendahuluan. Proses pengeluaran nama dari disenaraihitam biasanya mengambil masa yang singkat andai anda boleh membuat pembayaran seperti ditetapkan.

Insyaallah..saya doakan kepada nama-nama disenarai hitam untuk berusaha, dan semoga segala dipermudah oleh Nya.

Azrul.
Anonymous said…
salam..

i'm one of the name tht has been blacklisted by ptptn..nk minta jasa baik u tlg email cth surat rayuan utk dapatkan jumlah yg perlu dibayar bg penarikan nama dari senarai hitam...tq so much.

**purelurverchild@yahoo.com**
Sugar Bliss said…
This comment has been removed by the author.
Sugar Bliss said…
Blh share contoh surat rayuan rasmi Ptptn tu?

Regards,

Reen
Unknown said…
hi azrul, leh email saye contoh surat rayuan tu? radicalscope@gmail.com
Anonymous said…
salam azrul,
boleh share dengan akak surat rayuan ptptn tu..
thanks ya..
sairahmuslim@yahoo.com
ann said…
salam..
bila da dapat kije baru teringat nak bayar PTPTN.. walaupun sudah di balcklist...mohon share surat rayuan.. nh_71854@yahoo.com
terima kasih...
Eda said…
Salam azrul,

Mohon share yer surat rayuan tue..

asheda_0609@yahoo.com

Thanks...
Anonymous said…
Salam Azrul..

Boleh share surat rayuan tu ker?

email: mimi_maria85@yahoo.com
Anonymous said…
Salam Azrul,

Boleh emailkan cth surat rayuan pada razureza@yahoo.com?

Banyak2 terima kasih ya!
Anonymous said…
Hi Azrul,

Can I have a copy of the surat rayuan? I'd really appreciate it...thxs so much! ^__^

nellafantasia@yahoo.com
Hatake Kakashi said…
Salam Azrul,

Boleh emailkan cth surat rayuan pada adzlee@ppukm.ukm.my?

Terima kasih bro!
Sissy said…
Hai Azrul,

boleh tolong email kan surat contoh ptptn ni..

aku nk ke miri 23hb ni tp mesti melalui jalan darat iaitu melalui brunei..nak langsai kan blacklist ni secepat yg mungkin

ealsye12@gmail.com

termia kasih azrul
caisha said…
Ya Allah terima kasih bebyak en.azrul..dengan khidmat nasihat anda hari saya bebas dari senarai hitam....owh...sabtu aku bleh fly to indonesia...lega sgt2..
hijrahjihad said…
Salam azrul.. thanks kerana share info yg sgt berguna untuk saya... boleh tak sent surat rayuan untk keluar dr blacklist tu.. sbb saya nak outstation next month atas urusan keja... so sgt memerlukan bantuan untuk clear blackliste tu... email saya mrboyhardy@gmail.com.. thanks
This comment has been removed by the author.
Adli Safwan said…
assalamualaikum...boleh tolong emailkan contoh surat rayuan...
terima kasih...
adlisafwan@gmail.com
Adli Safwan said…
assalamualaikum...boleh tolong emailkan contoh surat rayuan...
terima kasih...
adlisafwan@gmail.com
Anonymous said…
salam bro.

nak tanya sikit la. aku ada buat loan ptptn masa diploma ngan degree dulu tapi satu sen pun aku belum pernah bayar balik...Lepas degree aritu aku rehat dulu setahun sebelum sambung belajar balik, skang ni aku sambung master [blom abis lg].

problem aku skang ni ialah, aku nk kena gi Bandung bln 4 ni tp takut sangkut kat airport plak.

any suggestion?

en.Q
Anonymous said…
hi Raja Azrul,

boleh e-mail contoh surat rayuan blacklist. tya_rouge@yahoo.com. tq
Unknown said…
Salam Bro,

Thanks for your info for blacklist person and really help others. Good initiative. Ade lagi tak contoh surat rayuan blacklist untuk PTPTN? Harap boleh kongsi dengan saya. Ni emel saya, yat_194509@yahoo.com.my
Anonymous said…
Hai Azrul,
i'm nani, one of the blacklist person.. bleh x email kan contoh surat utk org mcm sya buat rayuan.. for ur info tunggakan skrg around rm3.5k.. and this is my mail add
greenapples86@yahoo.com
thanks..
Anonymous said…
Hi Azrul,
TQ google find ur blog entry.
My case pun sangat kesian.habis study on Dec08.i ada make payment once..then apply for salary deduction which started on Oct2010.2010-2011 i ada ke luar negara and everything was okay. no worry la sebab dh deduct salary for ptptn repayment. Last dec 2011,i tak lepas immigration masa nak out pg holiday. they checked that my name is blacklisted by ptptn. coming back and check memang nama dalam listing blacklist lah. i now looking for sample surat rayuan before going to their HQ. can email to me, thanks a lot in advance.
email : lainacy@gmail.com

Regards,
Laina
Anonymous said…
Hi azrul,

Sy Well, n mmg dah kena blacklist..bleh emailkan contoh surat rayaun? vry appreciate what u did to others

lle2_wroc@yahoo.com
Anonymous said…
Hi Azrul,

Saya Nathan.sy nk buat surat rayuan utk dikeluarkn dr blacklist tu dlm this week.boleh tak awk email sy contoh surat rasmi utk rayuan ptptn tu?plss..i really need it..terima kasih bebanyak..

email sya:vazer_02@yahoo.com
1 – 200 of 305 Newer Newest

Popular posts from this blog

Jalan - jalan : New York & Washington DC ( Memohon Visa USA) - part 1

Si Merah...