Bersih ...


Julai 2011

Kiranya apabila masuk bulan Julai ini, perkara yang paling orang ramai ingat ialah perhimpunan Bersih yang diadakan pada 9 Julai 2011. Sebenarnya aku ini tak kisah sangat pasal demonstrasi ke, hapa ke...cuma sebagai rakyat Malaysia, adalah menjadi tanggungjawab mengetahui apa perkara yang berlaku sebenarnya.

9 Julai - aku tak ke mana-mana pun. Pusat Bandaraya KL memang lumpuh akibat jalan jalan utama ditutup oleh pihak polis. Aku tak paham, sebenarnya, BERSIH ini hanyalah sekadar perhimpunan untuk menyampaikan memorandum mengenai pilihanraya. Ia bukanlah pertubuhan ataupun parti politik. Mungkin disebabkan ia didominasi oleh parti pembangkang, maka BERSIH diistiharkan haram.

Aku rasa banyak sahaja demontrasi jalanan dibuat oleh pihak kerajaan. Salah satunya perhimpunan menuntut Anwar Ibrahim menyerahkan DNA berkaitan kes liwatnya. Itu belum lagi beberapa perhimpuan " tak masuk akal" di Selangor dan Kelantan yang menentang kerajaan negeri.

Pendek kata, perhimpunan aman sebenarnya tidak ada masalah pun. Kita bukannya seperti Thailand yang mana mereka berhimpunan sehingga lapangan terbang ditutup. Disana, perhimpunan lebih bersifat "menjatuhkan" kerajaan. Berbeza dengan BERSIH, aku nampak ia lebih kepada menyuarakan sebahagian suara rakyat terhadap pilihanraya umum ke 13.

Kesimpulan aku - BERSIH telah mengubah dimensi pemikiran rakyat Malaysia. Disini aku lihat Malaysia bergabung menjadi satu. Mereka ketepikan soal agama, kaum dan bangsa... Semoga Malaysia kekal aman bersatu padu selamanya.

raja azrul

Comments

Popular posts from this blog

PTPTN Blacklist..??

Jalan - jalan : New York & Washington DC ( Memohon Visa USA) - part 1

Si Merah...