Jalan - Jalan : Membeli tiket kapal terbang

Salam Semua,

Kali ini saya ingin berkongsi pula mengenai tips melancong. Tentu ramai yang ketahui, melancong adalah aktiviti yang menyeronokkan. Apatah lagi anda melancong bersama dengan keluarga dan orang tersayang. Sebelum melancong, perkara asas ialah membeli tiket kapal terbang khasnya untuk destinasi yang jauh dari rumah anda.

Tapi bagaimana cara nak beli tiket kapal terbang? Apa yang anda perlu tahu? Jadi saya inginkan kongsikan disini. Maklumlah..orang kata.. "sharing is caring " Hehehe...

Ada beberapa cara jika anda boleh lakukan sekiranya anda ingin membeli tiket kapal terbang iaitu:

1. Agensi pelancongan:

Ini adalah cara paling mudah. Tidak perlu pening kepala. Tapi sebelum anda membeli, pastikan agensi tersebut berdaftar di bawah MATTA dahulu. Jangan main bedal sahaja. Biasanya agensi pelancongan akan mengambil dalam 5% dari harga tiket untuk servis caj. Harga agen sedikit mahal, tapi kelebihannya semua tiket anda akan dipantau oleh agen bertugas. Ia amat membantu sekiranya anda ingin menukar tarikh, membatalkan tiket, memilih tempat duduk dan sebagainya. Selain itu, anda juga boleh memilih pelbagai jenis penerbangan ( tidak terhad kepada satu penerbangan sahaja), ini kerana agensi pelancongan mempunyai sistem tiket khas tersendiri untuk memilih jenis penerbangan ditawarkan.

2. Pejabat penerbangan:

Ini salah satu cara terbaik selain agen. Anda boleh membeli terus di kaunter tiket, lazimnya terletak di lapangan terbang atau KL sentral. Namun pilihan amat sikit, kerana tidak semua penerbangan mempunyai kaunter. Tapi dengan membeli di kaunter, anda akan dapat harga lebih murah berbanding dengan agensi pelancongan.

3. Belian On Line ( dalam talian)

Kaedah ini amat popular pada masa kini. Ia lebih menjimatkan kerana semua perkara anda lakukan sendiri. Kebanyakan penerbangan pada masa kini sudah mempunyai sistem belian online. Paling terkenal ialah Air Asia, Jet Star dan Malaysia Airlines. Anda juga berpeluang untuk mendapatkan harga jauh lebih rendah, dan bebas untuk memilih tarikh yang sesuai dengan cuti anda.

Namun belian online anda terpaksa memasukkan maklumat dan data dengan sendiri. Selain itu, sebarang perkara tambahan seperti pertukaran masa penerbangan, pilihan tempat duduk dan sebagainya harus dilakukan sendiri. Ia tidak lah sukar mana, cuma andai tersilap beli, ia mungkin akan merugikan anda nanti.

Perkara perlu tahu sebelum membeli tiket:
1. Salinan passport / IC : Lazimnya agensi akan meminta salinan passport. Andai kata anda belum membuat passport, jangan risau, anda boleh gunakan kad pengenalan terlebih dahulu. Pastikan ejaan nama anda betul dan salinan tersebut jelas.

2. Kad kredit - ia boleh digunakan ketika membeli tiket online. Ada juga transaksi yang menggunakan debit kad atau Maybank2u.

3. Tarikh penerbangan - harga promo biasanya dijual pada "low season" seperti bukan cuti sekolah atau cuti umum. Pastikan anda merancang tarikh penerbangan yang sesuai. Pilih juga tarikh alternatif andai kata tarikh yang ada pilih sudah penuh.


4. Bilangan ahli - Harga tiket berbeza beza mengikut bilangan ahli dalam sesuatu kumpulan. Jadi semak perkara ini dengan agen bertugas.

5. Penerbangan alternatif - jangan terikat dengan satu penerbangan sahaja. Ada banyak syarikat penerbangan di dunia ini. Mungkin anda boleh mempertimbangkan untuk memilih penerbangan lain sebagai alternatif.

6. Permintaan khas - maklumkan kepada agen andai kata anda memerlukan kerusi roda, bassinet ( tempat baby) atau stroller. Sekirannya anda menaiki pesawat bukan Muslim, sila tempah makanan Halal lebih awal selewat -lewatnya 48 jam sebelum tarikh penerbangan.

Semoga informasi diatas berguna untuk anda semua. Andai ada sebarang pertanyaan, sila nyatakan komen anda dibawah. Selamat melancong!!




Comments

Popular posts from this blog

PTPTN Blacklist..??

Jalan - jalan : New York & Washington DC ( Memohon Visa USA) - part 1

Si Merah...