Jalan - jalan : Jakarta

Hello semua!!!

Dah masuk bulan 10 yer, sudah hampir setahun kita di tahun 2013 yer. Memang pelbagai kenangan pahit manis di lalui sepanjang 2013 yer. Baiklah, penulisan jalan-jalan kali ini akan menceritakan pengalaman saya secara ringkas ke Jakarta.

Dulu saya pernah menulis pengalaman saya ke Bandung, tapi kali ini saya hanya nak fokus kepada Jakarta sahaja. Bila sebut Jakarta, ramai yang anggap ia sekadar transit (atau laluan) untuk ke Bandung sahaja. Mungkin ramai menganggap Jakarta hanya sekadar bandaraya sama seperti Kuala Lumpur dan Singapura. Tapi hakikatnya, Jakarta juga menawarkan pelbagai tarikan tersendiri, jadi saya akan kongsikan kepada anda semua, pembaca budiman.

                                                                      ***

Jakarta merupakan ibu negara Indonesia. Dahulu dikenali sebagai Jayakarta, dan penduduknya dalam sekitar 12 juta (wow! 10 kali ganda penduduk KL). Terbahagi kepada beberapa kawasan, Jakarta mempunyai tarikan pelancongannya tersendiri. Ramai pelancong akan tinggal sekitar Jakarta Pusat, Utara dan Selatan.

Tahukah anda tiket ke Jakarta lebih murah berbanding Bandung. Malah jika kena pada masanya ia lebih murah berbanding ke Bangkok, Phuket atau Singapura. Jadi, kalau anda rajin-rajin terjah laman web airlines tu...insyaallah akan dapat harga promo. Semasa saya ke Jakarta, saya telah membeli tiket dengan harga cuma RM100 pergi balik. Dicampur bagasi, lebih kurang RM175 seorang. Kira murah lah jugak.

Hari pertama :

Bertolak ke Jakarta sewal jam 7pagi. Plan awalnya adalah nak ke Bandung, tapi bila difikirkan balik, lebih sekadar berjalan sekitar Jakarta. Lagipun bukanlah nak shopping apa pun. Cuma sekadar nak berehat dan berjalan-jalan sahaja.
Ketibaan di Jakarta airport T3

Tiba di Jakarta dalam jam 8pagi, waktu Jakarta. Disambut oleh Pak Karim, driver kami di Jakarta. Destinasi pertama ialah ke Taman Mini Indonesia. Jarak dari airport ke situ lebih kurang 1 jam 30 minit. Oh ya, Jakarta ini memang terkenal dengan jamnya atau macet. Jadi, perancangan masa amat penting. Huhu.

Tiba di TMII, ia adalah sebuat taman yang sangat luas. Sah, memang tak habis kalau nak jalan kaki. Jadi, kami hanya ambil gambar dalam kereta sahaja lah. Sempat jugalah pak karim cerita serba sedikit tentang apa yang ada disitu, serba sedikit mengenai kebudayaan dan seni bina bangunan tradisional Indonesia. Oh ya, TMII ini macam mini Malaysia kat Melaka tu. Tapi ia sangatlah besar. Kalau anda nak ke sana, better naik bas atau kereta ya! Sebab kalau nak jalan kaki memang penat.
TMII - rumah Palembang

Selepas TMII, pulang ke Jakarta Pusat. TMII terletak di Jakarta Barat, jadi perjalannya sekitar 1 jam jugalah, sempatlah saya tertidur dalam kereta. Perkara seterusnya ialah makan siang!!! Yearghhhh....!!
Makan tengahari kami ialah masakan padang. Well... rasanya semua suka kan! Sedap jugalah..restoran minang memang berlambak di Jakarta. Pilih sahaja mana yang berkenan di hati.

Selepas makan, kami melawat Masjid Istiqlal yang terletak tak jauh dari stesen keretapi Gambir. Masjid ini merupakan masjid terbesar di Asia Tenggara. Tak masuk dalam pun sebab rimas dengan beberapa orang peminta sedekah & penjual beg plastik (ada sebab saya tak layan yer...huhu). Just pergi untuk bergambar sahajalah.
Tugu MONAS - Ikon Jakarta

Masjid sudah, then...ke TUGU MONAS. Memang terletak di Jakarta Pusat, tugu ini dibangunkan bagi memperingati kemerdekaan Indonesia. Macam tugu negara / dataran merdeka laa.. kiranya MONAS ni tempat lepak-lepak bagi warga Jakarta. Kat situ ada ramai orang yang jual cenderamata. Better beli kat situ sebab tempat lain susah nak jumpa. Huhu. Macam biasa kena tawar menawar.

Selepas tugu monas, kami ke Muzium Nasional. Bayaran masuk hanyalah RM3 seorang. Tetiba pula mood nak masuk muzium. Overall muziumnya dalam peringkat "upgrading". Jadi belum siap sepenuhnya. Tapi bolehlah sekadar  nak lihat artifak-artifak khas dari seluruh Indonesia.

Masa tuk check in dan berehat. Hotel kami pilih ialah Millenium Sirih. Hotel ini memang best, cuma wifinya tak free. Kena beli tahu! Sesi malam, diteruskan dengan makan malam di restoran Sedap Malam. Kalau naik teksi dalam RM10 sehala laa jugak. Restoran ini memang terkenal di Jakarta kerana ketamnya!!! Bestnya anda tak perlu fikir menu apa nak makan sebaliknya waiter sendiri akan cadangkan untuk anda. Apa lagi...bedal laaaa......!! Overall seorang makan sekitar RM35 laa..termasuk air, ketam, udang, sotong, sayur dan sambal belacan mangga.

Hari kedua:

Hari kedua, kami dah tak pakai perkhidmatan pak karim. Kiranya hari terjah sendiri laaa....destinasi pertama ialah ke Tanah Abang. Hotel kami tak jauh dari Tanah Abang, kalau jalan kaki dalam sekitar 15 minit laa. Tanah Abang merupakan shopping mall (pasar kot..hehe) yang terkenal di Jakarta. Suasanya seperti Pasar Baru di Bandung dan kalau di Malaysia ia seperti Pasar Siti Khadijah, atau PKNS shah alam nun. Bezanya saiz Pasar Abang besar gillerrr........!

Bayangkan bangunan 8 tingkat dan ada dua blok. Blok A & B, bagi aku blok B lagi bersih dan teratur berbanding blok A. Kena rajin tawar menawar, dapatlah harga yang murah dan berbaloi. Kat sini ada macam macam pilihan pakaian dari baju batik sampailah ke telekung. Harganya boleh tahan murahnya, sama macam di Bandung. Jadi kalau anda kaki borong, better pergi sini sebab ia berbaloi.

Petang, kami ke Grand Indonesia - mall terbesar di Jakarta Pusat. Ia setaraf Pavillion atau KLCC laa...kiranya mall ini memang laa grand. Kami makan tengahari di restoran Betawi, restoran yang terletak di bawah mall ini. Jarak mall ini dari hotel dalam sekitar 15 min berkereta (dalam sekitar RM5). Oklah tu, sebab kat mall ni ada banyak kedai makan dan wayang pun ada . Hehe.

Selepas makan, kami pulang dan berehat sahaja di hotel. Sempat jugalah berjalan sekitar Sarinah (Thamrin) & Lotus Mall yang tak jauh dari hotel.

Hari ketiga:
Untuk hari ini, kami akan ke Mangga Dua. Nama Mangga Dua memang cukup terkenal tapi lokasinya agak jauh dari Jakarta Pusat. Mangga Dua terletak di Jakarta Utara dan untuk ke sana memakan masa hampir 1 jam (tambang teksi sekitar RM30). Kat kawasan mangga dua ada banyak mall, ITC Mangga Dua, Mangga Dua Square dan banyak lagi. Kiranya banyak jugalah pilihan di sini.

Di Mangga Dua, anda akan dapat membeli pelbagai barangan yang murah gak. Banyak juga pilihan terutama beg tangan, baju, jam, seluar dan macam macam lagi. Kat sini, susah sikit nak tawar kerana kebanyakan harga adalah harga pass. Selepas membeli belah, kami pergi makan tengahari di restoran Ayam Lunak di Sarinah Mall. Pulang ke hotel dan melakukan aktiviti di dalam hotel seperti ke kolam renang dan gym..hehe.
(jarak dari hotel ke Thamrin sekitar 10 min, anggaran RM3- RM4 satu teksi).

Hari keempat:
Last day, nothing to do...just packing dan balik!! Sebab jam 11.30pagi, alhamdullilah tiba di LCCT sekitar jam 3pm.

Secara amnya Jakarta adalah sebuah bandaraya yang menarik untuk dilawati. Mungkin ia  sekadar bandaraya tapi ia juga adalah syurga membeli belah! Percayalah .. huhu! Di Jakarta ada banyak pilihan mall dari yang berkelas pertama sehinggalah yang bajet. Jadi, kalau anda kaki membeli belah, saya pasti anda tak menang tangan terutama jika anda ke Tanah Abang dan Mangga Dua.

Ada banyak lagi tempat di Jakarta yang kami tak pergi seperti Ancol, Safari park, dan Bogor. Tapi jika ada masa mungkin akan terjah ke sana pula. Oklah..ini adalah tips ringkas andai kata anda ingin ke Jakarta sahaja .....

1. Jakarta ada airport tax (bayar masa check in bagasi ) sebanyak IDR150,000.
2, Jam @ Macet memang terkenal di Jakarta. Atur masa anda, dan rancang jadual anda.
3.Saya cadangkan anda tinggal di kawasan Jakarta pusat, sebab ia mudah untuk ke mana-mana. Malah di Jakarta pusat ada banyak shopping mall dan kedai makan. Anda juga boleh tinggal di Jakarta Utara, berhampiran Mangga Dua.
4. Naik teksi Blue Bird sahaja! Ia lebih dipercayai kerana ia menggunakan meter.
5. Restoran ada banyak sekitar Jakarta ... macam-macam pilihan. Elakkan makan di gerai jalanan, maklumlah kita tak tahu akan kebersihannya.
6. Selain teksi, anda boleh naik bas iaitu trans Jakarta. Ia ada laluan tersendiri.
7.  Uniknya Jakarta tak ramai pengamen atau peminta sedekah. Mungkin ia adalah bandaraya jadi tak ramai yang nak memaksa
8. Paling penting kalau ke Jakarta, anda harus ke  Mallnya kerana di sana anda akan berjumpa gadis -gadis Indonesia yang kerennnnn...hehehe (muka macam Rossa, Sher, semua ada),



Nasi Padang

Gereja di hadapan masjid

Masjid Istiqlal

Jakarta Pusat, Indonesia
Makan malam di restoran Sedap malam

Muzium Nasional



Jus Kedondong + jeruk ...weird!


my room @ millenium sirih Jakarta

Grand Indonesia Mall

welcome di Cafe Betawi

Nasi goreng Petai

Terbaik,...cafe betawi



Apa lagi...Jakarta boleh diterjah lagi nanti...huhu. 



Comments

Unknown said…
info yang menarik dan info mcm ini yang diperlu bagi mereka2 yang baru untuk pergi melancong ke Indonesia...terbaik :)
Unknown said…
Salam nk betanya tips..g jakrta better book driver siap2 or cari kt sna? Tgh survey2 nk ke sna..tq tuk info..
Unknown said…
Salam nk betanya opinion..g jakarta better book driver siap2 or cari kt sna ja nti.tgh survey2 nk kesana..tq tuk info
Raja Azrul said…
Ilham - benar, ia sekadar pandangan.

Ismie - better book siap2..rancang dari awal lagi baik dari mengelakkan masalah ketika disana.
dewi novita said…
info yang menarik...
kalau takut ketinggalan flight'nya boleh aja menginap hotel dekat bandara. Jalanan jakarta sulit prediksi. menginap di fm7 resort hotel bandara better, lower pricer than sheraton. mampir jakarta lg ya.
Nice menarik . Akan ke jarkarta bulan april ini .
Raja Azrul said…
Khairudin:
- Have fun di Jakarta
Hotel millenium sirih ni sesuai tak jika bawa org tua berjalan kaki ke pasar tanah abang? Booking kat website dia saya tgk lagi murah dari agoda etc tp tanpa breakfst..bila dgn breakfast berganda naik. Senang ke cari makan keliling hotel tu?
Hotel millenium sirih ni sesuai tak jika bawa org tua berjalan kaki ke pasar tanah abang? Booking kat website dia saya tgk lagi murah dari agoda etc tp tanpa breakfst..bila dgn breakfast berganda naik. Senang ke cari makan keliling hotel tu?
Raja Azrul said…
Dr Haniza

Millenium terletak lebih kurang 10 minit jalan kaki ke Tanah Abang. Dan di Tanah Abang pun ada kedai-kedai makan (ala food court) di sana.

Tapi Dr boleh juga naik teksi untuk ke Sarinah/ Grand Indonesia/ Thamrin. Kosnya tak sampai pun rm5 sehala.

Di Millenium, teksinya ada banyak. Pihak hotel boleh sediakan teksi untuk pengunjung bergerak ke mana sahaja.

Selamat melancong!
Unknown said…
salam tuan,
baru terbaca coretan tuan betul ke dia jakarta utara mempunyai pelabuhan besar tempat penurunan ikan tuna
Perkongsian yang sangat menarik dan bermanfaat...

Popular posts from this blog

PTPTN Blacklist..??

Jalan - jalan : New York & Washington DC ( Memohon Visa USA) - part 1

Si Merah...