Ulasan : Filem IT

Assalamualaikum dan apa khabar semua?

You'll float tu

Minat filem seram? Ke nak filem romantik cinderella tu?

Oklah, kali ini saya nak ulas sedikit tentang filem terbaru ditayangkan di Pawagam iaitu filem IT. Review Filem saya ini lebih berkisar pandangan peribadi ye.

Al-kisah


Filem IT sebenarnya pernah menjadi fenomena pada tahun 1990 dulu. Ia diangkat dari karya novelis seram terkenal - Stephen Kings. Tapi agak pelik, saya tak pernah tonton versi asal filem ini. Mungkin tak tahu, mungkin juga bawah umur.

Filem IT kembali dibuat - kali ini lebih baik (semestinya) dan juga bagi saya agak teliti. Hampir 95% sama dengan filem asal, filem ini telah ditayangkan di seluruh dunia pada 7 September 2017. Filem ini diarahkan oleh Andy Muschietti yang pernah mengarahkan filem Mama pada tahun 2013.

Filem ini dilakonkan oleh kebanyakan pelakon cilik seperti Jaeden Lieberher, Jeremy Ray, Sophia Lilis dan banyak lagi. Sudah semestinya watak badut jahat dilakonkan oleh pelakon Sweden - Bill Skargard

Plot

Mengisahkan tentang misteri kehilangan kanak-kanak, sekumpulan kanak-kanak dikenali sebagai Loser club telah cuba merungkai misteri termasuk mencari adik kepada Bill, Georgie yang hilang selepas bermain kapal kertas semasa hujan. Kesemua kehilangan kanak-kanak ini dikaitkan dengan badut jahat - Dancing Clown Pennywise yang dikatakan telah "makan" dan bersembunyi di The Weld House.

Saya rasa tak perlu cerita lebih lanjut. Nanti boleh "spoil" mood. Jadi ..ringkasannya, plot dia sebenarnya senang nak faham. Bagaimana kejadian bermula, dan plot-plot seram ditambah. Cerita ini bukanlah kisah seram sangat (macam Conjuring tu) sebaliknya lebih kepada thriller. Jadi, ada adegan agak ganas dan ekstrem - yang tak boleh ditonton bagi mereka bawah umur.

Kesan Khas

Saya tabik bagi spring pada kesan filem ini. Ia dibuat pada latar 1988 dan 1989. Jadi, perincian dari segi kereta, pakaian, games, buku dan macam macam dibuat dengan begitu teliti. Kesan khas dalam filem ini tidak terlalu komputer. Malah boleh nampak badut dibuat memang jahat super ekstrem.

Tapi bab- bab makan budak tu...pergh memang nampak real!

Overall

Keseluruhan filem ini terbaik untuk tonton. Jangan la ingat filem ini ada orang kena rasuk, atau paderi datang ke rumah untuk mengubat ke atau hantu  budak perempuan rambut panjang. Fokus cerita ini, seram dan thriller yang memang trademark bagi Stephen Kings. Malah hantu dalam filem ini tak dikaitkan dengan mana-mana agama pun.

Best juga filem ini sebab tak serious sangat - i mean, ada juga elemen-elemen komedi daripada geng-geng loser club ini.

Jadi, pandangan saya ok tak kalau nak tonton? Ok - not bad, rasanya lebih baik dari Annabelle tu.

# sapa-sapa jenis takut darah, lupakan hajat kalau nak tengok filem ini.

rating - 4*

rajaazrul

Comments

Popular posts from this blog

PTPTN Blacklist..??

Jalan - jalan : New York & Washington DC ( Memohon Visa USA) - part 1

Si Merah...