Travel

Travel

Mengira detik

Saturday, February 26, 2011

Makan-makan : Asam Pedas Muar

Hai Semua,

Kembali dalam sesi makan-makan. Hehehe...patutlah aku ni dah makin berisi, asyik makan je. Takpelah, ini kan rezeki dari tuhan. Alhamdulillah....baiklah, kali ini saya nak kongsi pengalaman makan-makan saya di sebuah restoran asam pedas terletak di Mutiara Damansara.

Jujur, saya bukan peminat asam pedas. Kebetulan pula, saya memang tak makan ikan - sebetulnya saya hanya memilih ikan-ikan tertentu sahaja kalau nak makan pun. Hehe..pelik kan? Tapi setelah bertemu dan menikmati hidangan tengahari di restoran ini, ternyata saya sudah mula jatuh hati akan rasa asam pedas restoran ini.

Restoran ini terletak di Mutiara Damansara, berhampiran dengan Balai Polis, Masjid dan Desa Mutiara. Kalau dari The Curve, anda kena pergi ke kawasan perumahan Mutiara, dan disitu barulah anda dapat jumpa kawasan ini. Kedainya agak tersorok, tapi ada banner besar tulis "Asam Pedas Muor".

Saya pun tak tahu apa beza asam pedas muar dengan Melaka. Macam sama je, ntahlah. Kalau nak kata asam pedas sedap, kedai ini saya boleh katakan memang sedap, sama macam saya makan asam pedas di Melaka ( dekat dengan Makhota Parade).

Masa saya sampai, punyalah ramai. Kebetulan pula, masa makan tengahari. Cuti pulak tu. Jadi, memang agak panas lah juga. Nasi pun sampai habis. Kat sini, ada macam2 jenis asam pedas. Pilih sahaja - ikan pari, ikan merah. Jenahak, Kembung, Keli, ayam. Selain itu, ada gak kobis goreng, kacang panjang, ayam goreng dan macam-macam lagi.

Selain asam pedas, kedai ini terkenal dengan makanan Johor seperti Laksa Johor dan Mee Bandung. Minuman Bandung pun ada. Overall memang sedap lah jugak. Suasana kedai ini biasa sahaja, sama macam kedai makan kat KL. Harga? Hurm..saya boleh kategorikan sederhana. Ini disebabkan harga ikan bergantung kepada pasaran. Kalau harga ikan naik, paham2 jelah.

Walau begitu, saya hanya amik nasi putih campur sayur sahaja. Kuah asam pedas saya hirup puas2, sambil makan dengan nasi panas. Ikannya?? Hehehe..En Fendy yang makan. Maklumlah saya ni tak makan ikan.

Namun setelah mencuba kuahnya, percayalah ini antara asam pedas yang sedap di kawasan Damansara. Kuahnya pekat, dan rasa rempah ratusnya. Percaya lah juga, lauk asam pedas terpaksa dimasak dua tiga kali dalam masa sehari dek permintaan yang tinggi.

Jadi buat Johorian ataupun Melakarian, ataupun peminat asam pedas, jom ar kita serbu ramai-ramai..kalau taknak makan asam pedas pun takpe, cuba Laksa Johornya...memang sedap!

Oklah..enjoy the picture!


Depan restoran



Ni lah asam pedasnya..nampak pekat! Cuba tahu!


Tengok! Kereta punyalah banyak...biasalah orang Malaysia!


Asam Pedas Ikan Pari...Yum2!

Gaya muka orang Melaka memberikan komen selepas makan...

Thursday, February 17, 2011

Ulasan Filem : Sini ada hantu




Hello semua!

Apa khabar? Bagaimana hujung minggu? Semoga semua seronok belaka. Sedar tak sedar, sudah beberapa kali saya menonton naskah filem seram tempatan. Tapi alhamdulillah, kebanyakannya saya boleh terima dan enjoy menonton. Hehe..maknanya filem Malaysia ok gak apa?!

Baiklah, semalam ( rabu - 16 Feb) saya menonton wayang sekali lagi bersama dua orang kawan ofis saya. Cerita apa? Tajuknya juga menarik iaitu "Sini ada Hantu" arahan James Lee. Buat mereka tak tahu atau tak kenal James Lee, dia ini merupakan pengarah filem Histeria, yang ditayangkan sekitar tahun 2007..kalau tak silap ler. Dan saya suka sentuhan pengarah ini kerana filem dihasilkan beliau mempunyai kekuatan senduiri

Komentar:-

Filem ini mempunyai ramai pelakon, tetapi kebanyakannya tidaklah begitu dikenali ( kecuali Fasha Sandha). Yang lain kebanyakannya pelakon biasa - tetapi lakonan mereka tidak mengecewakan. Filem ini bergenre seram komedi, sama seperti filem Ngangkung dan Hantu Kak Limah Balik Rumah.

Jadi, ia bukanlah filem seram sampai anda kena menutup mata. Cuma, jika dibandingkan dengan filem seram komedi yang lain, filem ini masih boleh membuatkan penonton berasa seram. Mungkin James memang pandai dalam bab-bab begini. Jalan ceritanya ringkas, diadun dengan beberapa kisah seram masyarakat setempat, menyebabkan penonton sebenarnya menonton 3 filem seram dalam satu cerita.

Konsep begini sebenarnya sudah lama dibuat dalam filem Thailand dan Hong Kong. Mungkin bagi filem Malaysia, ia adalah sesuatu yang baru. Saya sukakan plot dan latar filem ini. Ia memang nampak semangat 1 Malaysia. Filem ini menggunakan watak pelbagai kaum, malah turut mempamerkan hantu cina dan hantu jepun. Jadi, tidak hairanlah saya katakan filem ini memang ada kelainan tersendiri. Plot cerita disusun dengan cukup kemas sekali, watak demi watak ditonjolkan, dan bagaiman penceritaan menggunakan kaedah imbas kembali dibuat.

Filem ini tidak perlu banyak dialog. Cukup dengan plot ringkas, penonton sudah faham akan kehendak ceritanya. Elemen seram dalam filem ini masih ada, cuma tidaklah sampai penonton menjerit ketakutan. Saya sukakan jalan cerita filem ini kerana ia mengambil kisah seram setempat. Maknanya kisah-kisah seram yang pernah kita dengar ( atau mungkin pernah alami) semasa kita kecil.

Dari segi teknikal, biasalah..penggunaan CGI turut ada dalam filem ini. Tetapi tidaklah menganggu atau mencacatkan mata yang menonton. CGI dihasilkan dengan grafik yang cukup kemas, sama seperti teknik yang pernah digunakan oleh filem-filem barat ataupun Thailand.

Lakonan? Ternyata kebanyakan pelakon berjaya membawakan watak dengan baik. James tidak perlu bermodalkan wajah-wajah popular, cukup sekadar pelakon biasa seperti Alvin Wong, Baki Zainal, Beto, dan beberapa lagi pelakon lain. Dalam banyak pelakon, saya sukakan watak Baki dalam filem ini. Begitu juga dengan Alvin wong. Cukup kelakar, dan lawak mereka buat pun tidak memperbodohkan penonton.


Kesimpulan:-

Filem ini ringkas, padat dan kemas. Cukup sesuai untuk memberikan hiburan pada hujung minggu. Anda tak perlu pening kepala menonton filem ini. Buat wanita, tak perlu takut kerana ini bukanlah filem seram, walaupun ada babak-babak tertentu boleh membuatkan anda menjerit. Cuma, saya mahu anda menonton tanpa memikirkan logik akal. Maklumlah, filem seram, mana boleh fikir logik. Anggaplah ia sekadar hiburan. Bagusnya filem ini juga kita dapat mengetahui budaya masyarakat cina dalam menguruskan pengebumian, dan tanggapan masyarakat cina terhadap hantu nombok ekor.

Filem ini adalah pengajarannya. Straight to da point! Maknanya sekali anda menonton, anda sudah faham akan kehendak dan objektif filem ini. Jadi, apa tunggu lagi...jadikan hujung minggu anda lebih santai dengan menonton "sini ada hantu" dan nasihat saya...

" Jangan lupa bawa beg plastik!"..hehe

4 bintang

Tuesday, February 15, 2011

Makan-Makan : Nasi Beriyani Ritz Alladin TTDI

Hai Semua!!

Apa khabar para pembaca budiman? Yes, kali ini nak komen pasal makan pulak! Wah, kuat pula aku ni makan, patutlah berat badan makin naik. Hehe...nak buat macam mana, kalau hati dah senang.

Oklah..aku nak bawak anda semua makan nasi beriyani istimewa di sebuah restoran baru di Taman Tun Dr.Ismail, Kuala Lumpur. Nama restoran ini ialah Ritz Aladin. Alah..nama je macam international, tapi sebenarnya pemiliknya melayu.

Restoran ini baru saja buka. Rasanya dalam bulan Januari lepas. Restoran ini terletak di barisan kedai dobi presto, berhampiran Plaza Vads, belakang Popeye. Alah..senang je nak recognize restoran ini. Hiasan restoran ini masih biasa, mungkin disebabkan ia masih baru. Kedai dia sempit sikit, mungkin sebab banyak sangat meja, tapi jangan risau, fully aircond. Cuma adalah juga meja diletak kat luar, khas untuk sesiapa yang suka makan sambil menghisap rokok. Cewah...

Jarak restoran ini dari rumah aku tak jauh. Adalah dalam 10 minit berjalan kaki. Tak jauh kan? Kalau sesiapa nak datang, senang sahaja, dari Sprint, masuk ke TTDI, nanti akan nampak Pizza Hut & Bank Islam ( kanan), Celcom ( kiri). Jumpa trafic light depan plaza Vads tu, masuk sahaja kanan. Nanti akan nampak restoran puteri. Restoran ini sebaris lah dengan Puteri.

Makananya? Bagi peminat makanan Johor, rasanya inilah antara terbaik. Nasi beriyani ada macam-macam jenis. Ada beriyani gam, kambing, ayam kampung, ayam merah dan banyak lagi. Ada gak laksa johor dan mee bandung. Minuman pula pelbagai. Aku order nasi beriyani ayam kampung. Sedaplah jugak, terutama kuah beriyani tu..huhu.

Harga? Aku boleh kategorikan sederhana. Tidak mahal, tidak juga murah. Tapi sekali makan, adalah RM15 ++ termasuk air. Lebih kurang je kalau kita makan McD kan? Betul tak? Set dia ada sekali dengan papadom, dalca, acar timun, dan juga kuah beriyani. Manusia? Ramailah juga pelanggan yang datang..hehe.

Oklah..taknak komen banyak2..tengok jelah picture dibawah yer!


( ruang dalam restoran)



( Makan fendy..makan...- actually fendy kata sedap, maknanya lulus lah..haha)



(Nasi beriyani ayam kampung - satu set RM14)

(Makan puas-puas..tapi jangan lupa baca doa)



Kesimpulannya...buat peminat nasi beriyani dan makanan arab...apa lagi..serbu ler restoran ini!! hehe...

Saturday, February 05, 2011

whats going on in Jan 2011

Hello my fellow readers!

Where we are ...it is already Feb 2011. Synonym with Love month, this month actually is the shorter month in a year. Yeargh..time is so fast, really make it possible to move and me? still looking and try to achieve several things in this year.

Oh yeah..what I want to write this time is to inform you what I have done and enjoyed during Jan 2011. Starting 2011 with something "gila-gila" ..

Bumbu Restaurant:-
Have u heard this restaurant? Actually it is Indonesian restaurant, located at The Curve , Damansara. I tried the meals and it is nice. The price is quite high maybe because the food is simply like combination of Javanese + Sunda + Minang food.

Try Singkong or Ayam Bumbu, together with Nasi ..hmm..very nice! I tried with my friends, because we went for karaoke...But overall price ( for 3 of us) about RM80...including water. Hmm...

Chinese New Year:-

This is rabbit year...wah..so fluffy! Love this animal!! It is seem really challenging for me to survive this year..oh, I do not want to talk about rabbit year..what I want to talk is about CNY Kam Cheng nite in Saloma Bistro! Pergh..I got free admission and representative my company, together with Yana and Anin ( colleague). What there? Got Ang Pow, Mandarin, food, peanuts. peopelle and one more things, London doll!!

I love Kak Vee performance. Normally I only heard him ermm her...in Suria FM. But, now I saw her live! Frankly she is very beautiful! Love her style and performance!! Other than that, there are lucky draw, and of course I didnt get anything!!

Hehe..Gong Xi Fatt Chai ya to all readers!!

Gila-gila western!:-

So many shopping spot in Feb! Pergh..before CNY, many shop offered sales, last minute deal!
I can grab one sweater Giordano only RM50++. Really cheap what!! In one utama...hehe. But, I don't think now still have sale or not. Oh, one more thing if you want to try cheap western food, you can try Dave Delis in OU. It is near Jusco supermarket, beside chicken rice shop and Johnys.

Try their Chicken Chop or Spaghetti...really good! Oh, other that, you can try meat ball in Ikea. RM1 per ball, normally they sell RM5-RM15 per plate. Together with potato and its special sause. This is one of best meat ball that I had ate before. I ate one day before CNY, hehe..so not many people so not many pening!

Karoke time:

Love Karok ( short form for Karaoke!)..if you love I only recommend 2 place in KL. First is Superstar Karaoke in Wangsa Walk. Located near LRT Sri Rampai, and this karok is really cheap. Majority is malay, and I think it is also owned by Malay. No alcohol served here. There are many rooms, but normally I took small room, price per room is RM18 per hour. Per hour dude, so it is cheap! You can but their mineral water or jug of water.

Songs mostly up to date, use new technology - touch screen, flat screen tv. Room can accomodate around 3-6 pax per time. Yearh!! But, please do not come during peak hours such as Sat nite / eve nite of public holiday except raya. Because you need to wait around 1 hour ++ before you can get your room. Normally I will rent around 3-4 hours...haha

Next, is Song Box Karok in E@Curve. Hmm..this is simple karok, but concept simply like in wangsa Walk. Location, near Cineleisure. Price? Range from RM20-RM80 per hour. It got package. But, sometime price can be more during public holiday / Sat + Sunday. I not really like this place, maybe because of the price. The standard room can consist only 2 person, and they are not allowed if we bring 3 persons there. Hmm..but it is still cheap compare to Neway or Red Box.

***

Let me story by pic...it easy to describe...



My office in TTDI..welcome!!





Kam Cheng nite- Saloma Bistro 26 Jan 2011



Bumbu Desa - great food, and price?? hehe


Restaurant at The Curve..


Lets makan ...!

Conclusion...let's enjoy our life! Thank god, if the people said that live in KL is difficult, I don't think so..here, if we work hard, believe me..u can enjoy this KL Life! Dude...let's rock!!

P/S: plan to arrange own trip ...hehe