Travel

Travel

Mengira detik

Friday, January 25, 2013

Terpaksa

Entah kenapa, lewat dua tiga minggu ini aku agak aktif menulis blog.

Mungkin ini cara terbaik, menaip dari berkata-kata.

2013 sudah memulakan perjalanannya. Sama seperti tahun -tahun lepas, ia bermula dengan cabaran cukup getir, pahit, masam dan manis. Ia terlalu sukar digambar walaupun langkah baru sahaja 25 hari. Inilah terjadi kepada diriku. Sedikit sebanyak pengalaman yang lepas dijadikan iktibar agar aku melakukan perkara lebih baik pada masa akan datang.

Satu per satu ujian diberikan..Ini adalah cara terbaik untuk menjadikan diri aku lebih matang. Aku anggap setiap ujian ada hikmahNya. Tahun ini bermula sekali perkara yang sama dengan tahun  lepas - skrip sama, pelakon sama, cuma latar sahaja berbeza.

Apa yang pasti tangan aku masih diikat, dan jika aku lari..bermakna aku sudah mengkhianati apa yang ada. Padahal, lari aku dari sesuatu perkara bukan bermakna aku khianat. Jauh juga untuk menjatuhkan antara satu sama lain. Lari aku, cuma inginkan perbezaan...ingin cari kelainan dan sudah pasti ingin tingkatkan lagi prestasi diri.

Tapi manusia tidak pernah faham. Mereka cuba menggunakan elemen restu sebagai ugutan! MasyaAllah!! Begitu senang mengikat...tapi tidak pernah mereka fahami apa yang aku lalui selama ini adalah duri.

Aku cuba berusaha menjaga semua hati di dunia ini. Kadang-kadang ia nampak hipokrit, tapi ia lebih baik daripada masalah bertambah keruh dan menjadi batu api. Tapi manusia tidak pernah faham.

Doa aku - Feb 2013. Insyaallah...

Amin

Saturday, January 19, 2013

Makan - makan : Burger Bakar Cafe 22 & Ogy DGreenwood

Salam sejahtera buat semua pembaca!

Dah lama tak menulis post berkaitan dengan makan - makan. Huhu...makluma ar sibuk dengan beberapa urusan peribadi. Rasanya lebih baik kalau ada masa terluang saya kongsikan beberapa restoran makanan yang cukup popular di KL pada masa kini.

Burger Bakar - Cafe 22

Sudah menjadi trend sekarang, burger bakar antara juadah popular masa kini. Kalau datang ke KL, kiranya ini antara makanan menjadi "trademark" baru bagi Kuala Lumpur. Sebenarnya burger bakar ini dijual di beberapa buah kawasan sekitar KL. Pengusaha yang berbeza - beza, maka rasanya juga turut berbeza. Macam ayam penyet...ada banyak jenis restoran kat Malaysia ini yang jual ayam penyet kan? Huhu.

Untuk restoran Burger Bakar, buat pertama kali saya mencuba ialah di Platinum Walk, Danau Kota, Kuala Lumpur. Nama restoran tersebut ialah Cafe 22, ia terletak di sebelah KL Festival City, sederet dengan Flamming Steamboat. Secara keseluruhannya, harga burgernya lebih kurang Mcdonald, bezanya ialah kepingan daging yang cukup sedap.

 Restoran ini sama konsep macam Mcd. Kena ambil pesanan di kaunter, dan paling menarik, tak ramai orang! Huhu. Jadi nak makan pun boleh lah dengan tenang dan seleasa. Ada pelbagai pilihan burger di sini, tak sempat saya nak ingat kesemuanya. Saya order Hawaiaan Burger (double Layer). Harga dalam RM15++ dan dicampur air dalam RM20. Saiz lebih kurang burger Carls Junior, tapi ini betul-betul buatan Malaysia.   Burger Hawaii ini memang sedap dan dimasak cukup sempurna. Ramuan istimewanya ialah nenas dan sos khas untuk burger ini. Memang terbaik! Dagingnya juga cukup juicy dan percaya laah...mulut anda mungkin tak muat jika anda pesan burger double layer ini !!

Ini adalah beberapa gambar sempat saya snap ketika menjamu selera...

Cheese Burger Double Layer

Burger Bakar Daging Hawaiian

Aksi Azwan ketika menjamu selera

Tempat Order!


Kalau inginkan kelainan, anda boleh datang ke restoran ini, dan sokong produk tempatan. Insyaallah..duit anda salurkan itu bukan ke Israel..hehe. 


Ogy D'Greenwood:

Nama Ogy Ahmad Daud memang cukup terkenal di Malaysia ini. Dan buat anda yang tak tahu, Ogy kini telah membuka satu restoran yang terletak di Greenwood, Gombak. Kalau cerita artis buka restoran memang banyak, antara yang pernah saya pergi ialah Linda Onn Nasi Ayam, Yusof Haslam restaurant dan Bawal Power - Arwah Bob Kuman. Tapi yang menarik tentang restoran Ogy ini disebabkan ia terletak tak jauh dari rumah saya (dalam 10 minit sahaja).

Lokasi restoran ini terletak di tepi jalan antara Greenwood dan Jalan Gombak. Kalau anda dari DUKE, jalan terus sehingga simpang Greenwood dan Sri Gombak. Masuk kanan dan jalan terus. Restoran ini terletak tak jauh dari simpang tiga Jalan Gombak dan Masjid. Memang senang nak kenalpasti, kerana restoran ini terpapar wajah Ogy Ahmad Daud.

Restoran ini keseluruhan agak luas dan sesuai untuk majlis rasmi. Cuma tak menarik disebabkan parking agak terhad di sini. Disebabkan ia betul-betul di laluan Greenwood - Gombak. Jadi memang agak sesak andai kata ada sebarang majlis dibuat disini.

Suasana restoran..siap ada bola-bola lampu lagi!

Menu disini ada pelbagai - western, arab food dan masakan panas. Tapi kebanyakan pelanggan memilih untuk memesan makanan arab. Mungkin ada kelainan kot... Masakan arab di sini tak banyak, tapi secara kasarnya sedap jugaklah. Harga untuk nasi mandy ayam ialah RM12.50 sahaja dan Nasi Mandy Kambing ialah RM16. Masih murah jika dibandingkan dengan restoran arab yang lain.
Nasi Mandy Ayam
Terbaik - Nasi Mandy!!

Menarik juga disini ialah tidak ada sebarang servis caj. Apa yang anda pesan, itu yang anda bayar. Mudah kan?? Nasi Mandy nya agak menarik juga...sedap, dan sambalnya lebih kepada citarasa Malaysia - pedas dan masam. Ayamnya dimasak sekata, dan saya boleh katakan ia masih menetapi citarasa Nasi Mandy sebelum ini. Tahniah!

Cuma ada beberapa perkara yang perlu dititikberatkan oleh pihak restoran. Antaranya ialah kecekapan pelayan ( agak kurang PR pelayan kak Ogy ni), variasi menu, dan tambahan kipas -kipas... almaklumlah, restoran ini bekas bengkel kereta...agak panas di waktu tengahari.

Apapun saya ucapkan tahniah kepada Kak Ogy, dan semoga restoran anda terus berjaya pada masa akan datang!! Jadi, kalau rajin boleh lah datang yer, mana tahu kak Ogy interframe...hehe.

rajaazrul

Thursday, January 17, 2013

Duit boleh dicari

Alahai...

Alahai......

Alahai..........

Duit mengalir macam air, cuma air je tak macam duit...hehe.

Takpelah...jangan difikir sangat...duit boleh dicari.... yang penting bekerja sepenuh hati..


Sunday, January 13, 2013

Terperangkap

Bukan mudah untuk bertindak

Tidak semua keputusan kita adalah tepat. Kadang -kadang ia bergantung kepada nasib. Jika terpaksa, aku harus buat keputusan terbaik untuk masa depan.

Jika aku terus dijerat, maka selama-lama aku terperangkap. Bukan bermakna aku tidak percaya, tapi aku amat takut pisang berbuah dua kali.

Insyaallah..keputusan aku kali ini muktamad.

rjazrul

Monday, January 07, 2013

Sesuatu yang akan bermula!

Insyaallah...

8 Januari 2013 

25 Safar 1434

Akan bermula sesuatu yang baru dalam fasa hidup ku.

Ia mungkin berguna buat anda.. apa dia?

Tunggu.... :)


Saturday, January 05, 2013

Jalan - jalan : Medan Danau Toba


Hello!

Happy New Year 2013!!
My family during Medan Trip

Ok for this entry, just to make it different, I want to write in English. Therefore, if my language not good, sorry ya!! Huhu...ok, just to share my good experience travelling trip to Medan, Indonesia last July.
For your information, this is my first time family trip going abroad - and we all going to Indonesia. But, why Medan?? 1st reason because of the price. Less than RM1k per head, you can get all in package including flight, hotel, guide and meals.

Beside that, I already bought Air Asia ticket during promo time. Price is less than RM60 per head. Still cheap right??! Haha, therefore, my advise if you want to get cheap flight, always browse Air Asia web site. Normally you need to buy 1 year before travel, but still ok lah..at least you can save your money before travel.

Medan located at Sumatera Island, one of biggest island beside Borneo and Java. Medan is a gate for Danau Toba ( Lake Toba). Medan also is third biggest city in Indonesia. Like other cities in Indonesia, Medan also famous with shopping, and I will share my experience to all of you in this entry.

Day 1 : Medan city
Our room  in Medan

We heading to airport at 5am, early in the morning. Then, take a morning flight, depart to Medan around 7am. Flight duration only 1 hour (actually less than that). Around 7am ( 8am Malaysia time) we safely arrived in Medan.

Medan airport actually very small, and it is similar to Kuantan airport. The different is because Medan airport is an international airport. We met our tour guide, Pak Adi and take a breakfast in the city. FYI, this is my first time organize my own family trip to outbound ( i mean Medan), and total of us is 10 persons. But to get cheaper fares, I need to buy ticket separately. Pak Su & Mak Su ( my uncle & his wife) depart from Penang. So we meet in Medan airport on day 1.

In mean time waiting for my brothers - their flight arrive Medan at 2.00pm, we went for shopping 1st. Talk about shopping, Medan also famous with shopping. But most of the items are telekung, kain batik, kain pelikat and jubah. It is not like Bandung, which is famous with trendy fashionable items. Medan also famous with traditional cakes such as brownies & ambon.

At 2pm, we come back again to Medan airport and fecth my 3 little brothers. Then we heading for lunch in the city. Our lunch is Nasi Padang, and of course the famous dish is Ayam Pop ( actually it is ayam kampung goreng). Then, we went to hotel for check in.

Our hotel located in the city centre, near supermarket and not far from Merdeka Walk. After get some refreshment, at 7pm we went out for dinner. Before dinner, Pak Adi bring us to Factory outlet, this is only one factory outlet in Medan. This outlet not really big as in Bandung or Jogja, but you still can get cheaper price for clothes and jeans.

We had dinner at Krakatau restaurant. The food really nice & good; i love the rice basket .. :-)

Day 2 : Medan - Brastagi


Brastagi - at my hotel


Morning! After breakfast, we check out from hotel. Today, we went for city tour 1st, then lunch and straight away going to Brastagi. First, we went to Pasar Ikan. Why pasar Ikan?? Actually no fish here. haha. I still don't know why this place called Pasar Ikan ( or Pajak Ikan in Indonesia). Maybe long time ago, it is market place and sell wet food - maybe...hehe.

In Pasar Ikan is a place for women. Because here you can buy tudung, telekung, kain batik, kain pasang and many more. But I'm not really like Pasar Ikan, because the enviroment too hot and not clean. The enviroment similar to Jalan Tuanku Abdul Rahman Kuala Lumpur. So hot and very hactic! If you come here, please bared in your mind, bring more moneys if you like to buy Telekung or Muslim dress. Most of things sold here are Muslim dress, and it is not like Bandung . Dont expect too much ya!

Before proceed for lunch, we stop at Maimoon Palace. It is palace, but the size not like a palace. Oklaa...just a group photo. Nothing special here... :)

After lunch ( actually I like this restaurant - its ayam bakar very nice!), we heading to Brastagi. What is so special abou Brastagi? Actually it is only small town located in highills of Sumatera. The enviroment like Cameron Highlands but it don't have any tea plantation here. The journey from Medan to Brastagi about 3 hours non stop. The road quite narrow, and the weather quite cold. We went to Pasar Buah first, that called fruit markets. I'm not into this market, there are so many horse pooo....dirty and not clean. Hehe.

According to our guide, most of people are from Batak. And they are non muslim. So, be carefull if you want to try any street foods here. Beside it is Not Halal, the foods is not really clean. Then, we checked in hotel and spend the whole night at the resort.

Day 3 : Brastagi - Danau Toba

After checkout, we went to Danau Toba. Another 5 hours journey! Hehe. Danau Toba is one of the biggest lake in South East Asia. Believe me! You can see the lake from the hills and view is so awesome! We stop at one waterfall area called Sipiso Piso. It is very unique waterfall because the water flow from the top of the hill. Even though you cannot find where is source of the water. Maybe it is come from underground water at the hills.

But, same like Brastagi, the area is not clean. No proper toilet, I strongly suggest to Indonesia Goverment to take note about that. Then we heading to Parapat - small town located at Danau Toba and have lunch there. The food very nice, because they serve padang food. Then, we going to Kampung Tomok located at Samosir Island. Can you imagine, in this super huge lake, there are one island same size like Singapore? Yes, it is located at Danau Toba. Subhanallah... what I say, the view very nice! Indonesian - please take care this God Creature!

The lake, the weather....fuhh.. Oh ya, you need to take a boat if you want go to Kg Tomok. Oooppps...Kg Tomok actually is one of the oldest village in Samosir. It belongs to Batak people. You can go for shopping here and take time to learn about the history of Batak people. Very nice experience.

Then...we check in at Toledo Inn. The resort located not far from Kg Tomok and the resort facing the lake! If you dare, you can take a bath in the lake...hehe. After check in, we spent time ( with my brothers and sisters) to cycle around the island! Don't forget your camera!


Day 4: Danau Toba - Medan - KL

Lake Toba

Breakfast and check out! It is time to go back to Kuala Lumpur. Again, we need to take a boat to Parapat and take a coach to Medan. Total journey time almost 6 hours! Fuhhhhhhhhh

In the way going to Medan, we stopped at Permatang Siantar to buy some candies - that called Ting -ting, Tong-tong...what a name! Acctually it is foods make from peanuts! Simple name, better taster and the price moderate laa.... suitable if you want give it as souvenirs.

We had our lunch at Simpang Tiga Restaurant ( famous in Malaysia ), and then heading to Medan airport (around 3pm - fuuhhh). Alhamdullillah after a long jorney, we safely arrive KL around 8pm.

Overall Medan trip is quite nice and suitable for those who are really go for budget holiday. Why? The cost to Medan is much cheaper than you go Bandung or Bali. And the flight journey only take less than one hour. But please take note below if you want consider Medan as your next destination:

1. Food is OK laa..but be carefull about Non Halal food esp when you are at Brastagi and Samosir.
2. Take note toilet is not proper from Medan to Danau Toba. It is better you throw unecessary things before you go for long journey,
3. Tips is every where. Bring small notes and give ar around 1000rupiah as tips.
4. Bargain is really important! Esp when you want to buy in a bundle.

So, if you grab a cheap flight to Medan, don't forget to enjoy the best trip and I believe when you arrived in Danau Toba, you will say WOW! Superb God Creature!

Thanks and enjoy the pic!

Want to explore Medan & Lake Toba?? Please email to rentaka.travel@gmail.com. I will personally assist your request!

Mak Su at Pasar Ikan


With my brother, Raja Azriq at Istana Maimon

Another group photo at Maimoon Palace

One of best restaurant in Medan.

At Brastagi Fruit Market



My Mom at Brastagi

Sipiso Piso Waterfall



On the boat to Samosir

Wonderfull Lake!

At my resort - Toledo Inn

My Sister at Danau Toba lake
rajaazrul



Tuesday, January 01, 2013

1 Jan 2013

Salam sejahtera semua!

Alhamdulillah ... kita sudah menjengah masuk ke tahun baru 2013. Secara kasarnya, 2012 telah banyak kenangan pahit manis buat aku, dan aku juga yakin..rakan pembaca turut mempunyai beberapa kisah pahit manis yang tidak dapat dilupakan.

Apa-apapun, 2012 telah pun berlalu dan pada hari ini 1 Jan 2013, aku dengan agak gigih menghantar adik bongsu ku ke Muadzam Shah. Purata tempoh perjalanan adalah selama 3 jam. Fuhhh memang ar jauh, nak pula laluan ke sana agak sunyi bertemankan ladang kelapa sawit. Untuk makluman, jika anda ingin ke Muadzam dari KL, anda harus menggunakan laluan Kuala Pilah - Bahau - Muadzam. Laluan ini paling mudah, dan dekat kalau nak dibandingkan laluan KL- Karak - Gambang. Lagi satu ia jimat tol. Paling baik, jika anda ikut highway LEKAS, jadi tol dan masa anda lagi ar jimat.

Di tahun baru ini, sekali lagi aku menjejak kaki ke restoran warisan, Terachi, Kuala Pilah. Oh ya dulu aku ada cerita serba ringkas pengalaman aku ketika disana. Boleh klik disini. Hajat tercapai apabila aku dapat menjamah daging salai dan ayam kampung masak lemak cili api. Masih lagi kekal keasliaannya.

Jadi 2013 sudahpun bermula. Ada banyak perancangan aku pada tahun ini. Dari segi peribadi hinggalah urusan kerjaya. Semua harus dibuat dengan teliti. Perancangan kewangan juga harus pintar dan 2013 juga mengajar aku untuk berfikir 1000 kali sebelum bertindak.  Tahun ini jugalah diharap akan mengajar aku lebih bersabar, tekun dan disiplin. Aku amat harapkan sesuatu yang lebih baik berlaku pada tahun ini.

Pengakhiran 2012 berlaku begitu cepat sekali. Kadangkala aku rasakan tindakan aku terlalu drastik, tanpa berfikir panjang dan tak ubah seperti orang yang tidak matang. Tidak sangka, keputusan aku ambil juga sedikit kelat, dan bukan seperti aku harapkan. Tapi aku yakin, ia boleh diatasi satu per satu, dan aku harus sabar sebelum menanti bunga menjadi buah.

Selamat datang 2013 .. semoga sesuatu manis akan tertulis dalam diriku pada tahun ini. Aminn....

rajaazrul