Jalan-Jalan : Venice (Bahagian 2)

Salam pembaca semua




Sudah lama saya tak kemas kini blog ini. Tersekat dengan pelbagai tugasan dan tanggungjawab, sedar tak sedar hampir 5 bulan saya tak kemas kini. Baiklah jari jemari dah kembali bersemangat nak menyambung kisah saya ke Itali dua tahun lalu.

***

Perjalanan ke Venice dari Milan mengambil masa lebih kurang 3 -4 jam melalui lebuhraya. Selain lebuhraya, anda juga boleh menaiki keretapi dan teruskan ke Mestre.

Hari 4 :

Tiba di Mestre, masa untuk check in. Untuk makluman, hanya ada satu sahaja restoran Halal di Mestre, itupun konsep Indian restoran. Oh ye, jika anda ke Venice, saya cadangkan menginap di Mestre. Kosnya lebih murah berbanding anda menginap di Pulau Venice. Hotel saya menginap ialah hotel President. Tidak begitu menarik, tapi bolehlah untuk menginap bagi 3 malam.

Perjalanan ke Mestre
Seksi tandas ni
Hari 5:

Masa untuk ke Venice. Untuk ke Venice, anda perlu menaiki keretapi dari Mestre ke Tronchentto. Daripada situ, boleh la menaiki bot khas untuk ke San Marco. Venice merupakan himpunan beberapa pulau dan membentuk sebuah bandar. Sebenarnya, bandar nya penuh terusan, dihubungkan dengan jambatan dan laluan pejalan kaki.

view dari bot
Terusan
Masa Menaiki gondola
Jangan lupa cafe


Pusat utama Venice ialah San Marco. Jadi jika anda sampai ke Tronchennto anda perlu menaiki bot khas di San Marco. Perjalanan menaiki bot ke San Marco, lebih kurang 30 minit. 
Jom naik gondola

Hard Rock Venice

Tiba di San Marco, memang ramai juga pelancong disini. Masa untuk menikmati pemandangan.


Add caption
Di San Marco, anda boleh berjalanan sekitar Venice (laluan pejalan kaki) atau menaiki Gondola, sekitar 20 Euro. Oh ya, Gondola ini sebenarnya adalah pengangkutan utama jika ke Venice. Kebanyakan penduduk menggunakan gondola ini sebagai satu medium pengangkutan. Tapi sekarang, lebih banyak digunakan sebagai ikon pelancongan. Anda boleh mencuba untuk menaikinya, dan stesen Gondola bermula di Hard Rock Cafe.



Selepas aktiviti menaiki Gondola, masa untuk makan. Macam biasa, makanan Itali Seafood sahaja yang boleh masuk


Anda boleh membeli belah di Venice termasuk Hard Rock, dan juga barangan yang sama seperti Milan, tapi harganya tak sama seperti Milan. Barangannya jauh lebih mahal. Jadi, terpulanglah pada kebijaksanaan anda untuk membeli.

Saya cadangkan untuk membeli barangan cenderamata khas untuk Venice sahaja. Oh ye, di sini sekitar San Marco juga terdapat cafe yang berusia ratusan tahun. Tapi harganya juga boleh tahan.

Apa yang boleh saya katakan Venice memang cukup romantik terutama bagi mereka yang berpasangan atau impian untuk honeymoon.

Saya kembali ke Mestre sekitar jam 4pm.

Hari 6:




Hari ini adalah hari bertuah. 29 Feb 2016. Tapi tidak ada istimewa sekadar saya menyimpan boarding pass yang hanya 4 kali setahun sahaja yang saya boleh buat. Insyaallah 29 Feb 2020 -saya harap saya kembara ke mana-mana, atau masa itu saya sudah mempunyai seorang cahaya mata. Amin

***

Alhamdulillah. Selesai kembara saya ke bumi Itali. Simple sahaja. Tak lama, tapi lengkap. Saya memang cadangkan Itali bagi mereka yang suka shopping pada masa sama suka makan-makan yang sedap. Jadi, apa lagi? Jom Itali!!

rajaazrul


Comments

dear anies said…
best nyerrr...


p/s nnt letak laa gatjet follower sy nk follow n ikuti iti yg tuan buat
Raja Azrul said…
@dearanies

Insyaallah boleh. Apa2 boleh email saya raja.azrul@gmail.com
Raja Azrul said…
@kakitravelkhairuddin
Best, cubalah. Tak naik tu, rugi ya amat.

Popular posts from this blog

PTPTN Blacklist..??

Jalan - jalan : New York & Washington DC ( Memohon Visa USA) - part 1

Si Merah...