Travel

Travel

Mengira detik

Thursday, August 16, 2007

Debat: Suatu Pesona







Tengoklah pic diatas...hehehe..kenangan DEBAT UMP yang abadi.

Kenapa debat adalah pesona? Iyalah, macam kat UMP, sesiapa yang masuk debat ini, sering dianggap orang yang taknak mengaku kesalahannya sendiri. Kebanyakan pensayarah lak sering menggangap debat ini menyusahkan..tapi bagi semua itu tanggapan yang salah!!

Kenapa? Mcm dalam teater lah..debat salah satu aktiviti yang menyihatkan. Bukan menyihatkan tubuh badan, tetapi menyihatkan minda kita. Melalui debat kita boleh mengasah kemahiran berfikir, mengurai fakta dan juga komunikasi. Maknanya, bukan senang nak jadik pendebat. Malah di universiti lain (terutama UIAM) debat dianggap sebagai suatu isu politik. Malah jika mereka kalah debat, ada yang pengsan..huhuhu pelik2.

Kalau aku, taklah sampai macam tu. Bagi aku dunia debat ini bagus, tapi janganlah taksub sampai tinggal segala2nya. Maklumlah, kalau berdebat kita akan mewakili Universiti, secara tak langsung kita juga akan berkorban kelas, masa dan juga jadual kita belajar. Tapi itu alasan tipikal, yang paling penting orang pergi berdebat lebih baik dari orang yang hanya duduk kat bilik tapi hasilnya..ciput jer (main games,tgk anime..)

Ok, sebelum ni aku dok criter pengalaman aku dalam drama..kita stop jap, criter pasal drama. Kita masuk dalam dunia debat...dunia yang penuh kontroversi sama cam drama. Aku mula menyertai debat pada Oktober 2003. Masa tu, aku taklah berminat sangat nak masuk. Iyalah, setelah diajak oleh Azwan tuk join, aku pun masuklah. Masa tu memang pening..tak tahu langsung pasal debat. Aku ingat lagi aku kena audition debat depan En Rahman (pegawai HEP masa tu). Segan pun ada, lawan lak dengan Anuar (senior aku dalam debat). Memang terkontang -kantinglah jugak. Tapi En Rahman suka style aku, last2 terus dipilih tuk aku pergi mewakili Debat Diraja UPSI 2003.


Masa kat UPSI, team aku ialah Azwan, Fais (Pidut), Dayat, dan aku ler. Aku jadik 2nd speaker...bersilih ganti ngan pidut. Aku mmg tak berapa mahir sgt berdebat, iyalah first time.Jika dilihat team lain, memanglah kuat. Apa2 pun team kami menang 1 dari keseluruhan saringan.
Lepas UPSI, aku jarang sangat pergi berdebat, entahlah..fokus aku banyak pada belajar dan juga berdrama kot. Tapi aku pergilah juga latihan debat kalau ada. Then, tahun 2004, bermula kisah aku dalam dunia debat. Aku dipilih tuk mewakili UMP bersama dengan Anuar, Azwan dan Farah.Farah lak jadik simpanan mati. Masa tu kami pergi debat Kemerdekaan di UiTM Shah Alam. Wah..memang kena belasah sehabis-habisnya!!
Tapi bagi aku itu permulaan. Iyalah macam Universiti baru mcm UMP, kami mmg takde senior yang berpengalaman dalam dunia debat. Tapi kita perlu berubah..cewah!! Buktinya masa di UMS (sabah), first time aku naik flite dan ke negeri seberang laut China Selatan. Anuar telah banyak fight tuk dapatkan hak kami semua untuk ke Sabah. So, nak taknak memang kami bersungguh-sungguh sewaktu Royal di Sabah (2004). Hasilnya, pertama kali aku menggenggam gelaran pendebat terbaik sewaktu melawan USIM (KUIM). Hahaha...banggalah jugak. Sebelum ini tak pernah dapat best speaker...kali ini dapat. Masa royal kat Sabah hanya aku dan Dekwan jer dapat best speaker..hehehe (jangan jeles Azwan).


Perjuangan aku dalam debat diteruskan..tahun 2005, pasukan aku (dayat,Dekwan dan Azwan) telah ke Debat ASTAR, UM. Ranking pasukan agak baik walaupun tak lepas suku akhir. Aku dapatlah gak best speaker sekali. Bangga lagi..tapi bagi aku itu cabaran, tuk aku naikkan nama debat di peringkat lebih tinggi lagi. Hujung tahun (setelah ada banyak konflik ngan HEP), pasukan debat aku sekali lagi mara ke hadapan. Aku ke UKM untuk debat diraja. Entah..macam kena curse lak..satu best speaker pun aku takdapat.Maybe bukan rezeki kot. Masa tu Azwan lak dapat best speaker, 3 kali lak tu..ces..hehehe. Tapi bagi aku bukan itu yang aku kejar, yang paling penting, pasukan kita. Walaupun tewas, tapi ranking kami agak baguslah jugak!!




Tahun 2006, zaman kegemilangan Debat UMP. Pasukan debat aku (Azwan, Dayat,Dekwan) sekali lagi ke Debat ASTAR untuk meraih sesuatu yang manis di sana. Apa dia? Sewaktu di ASTAR, pasukan kami telah sampai ke peringkat suku akhir tetapi tewas pada UTP. Tapi tak mengapa, aku telah mendapat best speaker sekali setelah hampir setahun tak mendapat gelaran tersebut..hahaha!!





Habis ASTAR, kami ke PISZA pada bulan Mei 2006. Masa tu kami rapat ngan madam mala dan madam Chiam. Merekalah pengurus utama pasukan debat kami...hehehe. Masa di PISZA (piala Sultan Zainal Abidin) di UiTM Dungun, pasukan kami telah mara ke separuh akhir. Dayat dan Dekwan best speaker semasa suku dan separuh. Manakala aku dan Azwan best speaker semasa saringan. Sayang tul pasukan kami kecundang dengan pasukan UITM Dungun..benganglah jugak. Tapi itu bukan rezeki namanya...



Debat Integriti bermula pada Mei 2006, walaupun tak masuk suku, pasukan kami nyaris masuk suku, masa itu kami kalah ngan team Tramizi (USM)...sedeynya, juri lak 2-1. Frustlah gak..tapi takpe..at least sesuatu yang berharga telah aku bawa..best speaker (kalahkan UTEM)

Debat Alam sekitar 2006 menyusul di USM Pulau Pinang. Aku sebenarnya taknak pegi coz bizi ngan kelas En.Nik. Iyalah..bukan senang nak lebon..tapi setelah dipujuk oleh Madam Chiam..aku,dayat dan Azwan,pergi. Diikuti ngan Hafizul dan 5 orang research team. Walaupun tak masuk suku (perkara sama gak), kami menang 3 kali berturut-turut. Paling best waktu lawanUKM dan UTM. Memang fight abis-abisan. Tapi takpe, aku tersenyum riang coz aku dapat best speaker 3 kali. First time dalam sejarah, aku dapat best speaker 3 kali..sentaplah gak!!

Akhir sekali, penutup Debat 2006 ialah di UNIMAS, Sarawak. Sekali lagi aku terbang bersama Dayat, Dewi dan Azwan sebagai satu pasukan UMP Utama. Macam tak percaya, rasa cam nak menangis pun ada gak!! Pasukan kami lepas peringkat suku. Iyalah bersaing dengan senior IPTA lain, pasukan kami antara terpilih. Inilah rezeki namanya. Aku lak, dapat membolot 4 kali best speaker saringan..lagi cam tak caya. Entahlah..dengan adanya best speaker, tanggungjawab aku sangat berat! Nak bawa nama UMP peringat MADUM..

Itulah tahun 2006..kisah aku dan Debat. Banyak lagi kenangan manis, terutama masa kami berdebat. Suka, duka..yang pasti pasukan aku (Dayat,Azwan,Dekwan) adalah pasukan debat paling serasi. Aku dapat rasakan kita boleh pergi lagik jauh dalam dunia debat ini!!

Oklah..ada banyak nak cerita lagi..nanti2 lah kita sambung.







1 comment:

~wan hidayat~ said...

Salam...bagusnya ko...ko recall balik sume debat ynag kita pergi...Tahniah...dah ade blog tapi tak gak msg aku kan dah ade blog...tak aci nih....kurang asam...Coretan Seorang Putera???...putera=raja...wakakaka