Travel

Travel

Mengira detik

Tuesday, September 23, 2008

Menjelang Syawal

Assalamualaikum...

Sebagaimana aku tulis sebelum ini, aku agak sibuk membantu ibuku membuat kuih raya. Jadi, kekangan masa untuk mengemaskini blog agak terhad. Jadi, jika ada kesempatan dan peluang, barulah aku mengemaskan apa yang patut.

Syawal akan menjelang tak lama lagi. Ramai juga yang tak sabar nak beraya, ada dah yang sibuk membeli baju raya, membeli langsir dan sebaginya. Tahun ini aku akan beraya sekali lagi di kampung belah ibuku iatu di Parit Buntar,Perak. Tahun ini agak istimewa sebab paksu ku akan bertunang pada usia 30 tahun.

Insyallah..jika jadi dan confirm tarikh nikahnya, aku akan maklum dan jemput semua untuk bertandang ke kampung aku di sana.

Dan, tahun ini jugalah adalah kali ke 10 aku tidak beraya dengan papa. Sedih jugak, tapi aku dah biasa. Jadi, ia tetap meriah walaupun ketiadaan insan yang tersayang. Al-Fatihah..

Kecewa:-

Sempena Syawal bakal menjelang, aku agak keberatan untuk menulis perkara ini. Tapi ia akan merugikan andai aku tak luahkan dalam blog ini dan membuatkan aku lebih banyak berfikir. Jadi, aku gagahkan juga jari jemari menaip bait-bait ini supaya mereka yang ter'kena' dapat menjelaskan kepada aku apa yang terjadi.

Perkara ini berkaitan dengan "benda" yang aku minat sejak dahulu lagi. Aku mula menyertai "benda" ini dari tahun 1 dan banyak kejohanan berkaitan "benda" itu.Apa yang aku kecewa ialah tentang satu aktiviti berkaitan "Benda" yang dijalankan pada bulan Ramadhan di salah sebuah kolej di Serdang. Ia melibatkan pelapis-pelapis benda itu kerana dikatakan ia adalah salah satu bentuk latihan di sana.

Aktiviti yang julung kali turut dihadiri oleh seorang PERINTIS yang aku amat kagumi sejak dahulu lagi. Aku tak kisah sangat apa yang berlaku di sana, tapi apa yang aku amat kecewa ialah aku sendiri tidak mengetahui aktiviti dijalankan di sana dan dikhabarkan ia sangat meriah.

Paling menyedihkan, perintis sendiri tidak memaklumkan perkara tersebut yang bagi aku ia adalah proses yang amat mudah. Aku tak salahkan pelapis kerana pelapis sudah menganggap aku dan perintis saling berhubungan dan kebiasaanya jika ada aktiviti berkaitan benda itu, perintis akan memaklumkan kepada aku terlebih dahulu.

Aku tak tahu apakah puncanya? Adakah perintis itu terlalu sibuk, atau sengaja berbuat demikian. Dia juga tahu bahawa aku juga obses "benda" itu walaupun aku tidak lah sehebat beliau.

Aku bertanya pada salah seorang pelapis, setelah mengetahui aktiviti tersebut melalui salah satu blog pelapis benda itu. Pelapis itu sendiri terkejut apabila mengetahui yang aku TAK TAHU LANGSUNG mengenai program itu. Aku sebenarnya taklah hairan sangat mengenai keberkesanan program tersebut, tetapi aku sedih apabila pelapis yang aku sudah anggap sebagai rakan seperjuangan sendiri bersikap diam diri, sepi tanpa khabar berita.

Umum sudah ketahui bahawa aku memang tiada di *PM, apa salahnya jika pelapis itu sms aku dan bertanya khabar. Bukanlah aku minta beliau untuk menjemput aku di Karak dan membawa aku ke Serdang, tetapi cukuplah sekadar memaklumkan melalui SMS sebagaimana yang beliau pernah lakukan semasa bulan Ogos lepas.

Aku kecewa, marah dan sedih. Aku tak tahu, adakah aku ini Jobless, maka aku akan disingkirkan? Atau aku hanya akan menyusahkan beliau? Biarlah..hanya Tuhan sahaja yang tahu.

Tapi, kalau perkara ini berlaku pada beliau, sudah pastilah dia akan mencoret luahan hati di dalam blognya sehingga berjela-jela, dan ayat-ayat menyentap hati. Bukanlah niat aku untuk menyindir, tetapi inilah kenyataan jika itu yang berlaku kepada perintis yang dianggap hero Benda itu dahulu.

Buat perintis, aku mohon maaf banyak-banyak. Tapi inilah yang aku rasa pada minggu lepas selepas melihat beberapa foto pelapis yang cukup gembira ketika berada di sana. Rasa cemburu pun ada tapi apakan daya, perkara sudah lepas.

Sekali lagi..aku tinggalkan persoalan..andainya pelapis itu berada di tempat aku, apakah yang dia lakukan? Hurm....


Oklah...aku dah takde idea nak coret panjang-panjang. Aku mohon maaf pada pihak yang terasa, mungkin ada perkara yang salah faham yang perlu dibetulkan di sini. Maaf banyak-banyak!

Ok..jumpa lagi selepas raya. Ada satu cerita yang aku nak kongsi kepada anda semua (hint: I'm not jobless anymore!)

wassalam

3 comments:

patungcendana said...

selamat hari raya, raja...maaf zahir batin...huhuhu

IRAMAHATI said...

i cant wait to know ape cerita yg ko nak kongsi dalam segmen "hint" ko di hujung entri...adakah seperti apa yg sedang aku pikir2kan dlm kepala?

law said...

HAHA..btol ka xtaw langsung??ksian..mmg la..sya pn ingat printis 2 akan bgtau abg raja..lgpn abg deqwan pn taw..hmm,no komen knp leh berlaku keadaan mcm 2..tp pe2 pn..sya pn xpegi kolej di serdang 2..so jgn ambk hati la..nnt kalo de pe2 sya msg..k?kalo sya taw la bnde 2..